Cai Lun: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Fantastic4boy (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
 
Fantastic4boy (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{expansion}}
[[Image:Cai Lun.jpg|thumb|250px|Cai Lun]]
'''Cai Lun''' ([[Hanzi]]: 蔡倫, [[Wade-Giles]]: Ts’ai Lun) ialah pencipta kertas berkebangsaan [[Cina]] yang hidup di zaman Dinasti Han, [[abad ke-1]] - [[abad ke-2]] [[Masehi]]. Lahir di Guiyang (sekarang di wilayah Hunan), nama lengkapnya ialah '''Cai Jingzhong'''.
 
Dia membuat [[kertas]] dari kulit kayu murbeipokok. Bahagian dalamnya direndam di air dan dipukul-pukul sehingga seratnya lepas. Bersama dengan kulit, direndam juga bahan rami, kain bekas, dan jala ikan. Setelah menjadi bubur, bahan ini ditekan hingga tipis dan dijemur. Lalu jadilah kertas yang mutunya masih belum sebagus sekarang.
 
Tidak banyak catatan tentang Cai Lun, selain ada yang menyebutnya orang kasim. Dia adalah seorang pegawai negara pada pengadilan kemaharajaan. [[105]] M dia mempersembahkan contoh kertas pada [[Maharaja Han Hedi]]. Konon maharaja amat girang atas penemuan Cai Lun, dan Cai Lun-pun naik pangkat, mendapat gelar kebangsawanan dan menjadi cukong. Namun belakangan dia terlibat dalam komplotan anti istana yang membuatnya ditendang keluar dari kerajaan. Menurut naskah TionghoaCina, setelah ditendang keluar Cai Lun mandi bersih, memakai pakaian terindahnya, secepat-cepatnya menegukmeminum racun.
 
== Rujukan ==