Gabus: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
 
Tiada ringkasan suntingan
Baris 2:
Gabus merupakan suatu bahan lampung yang mempunyai banyak kegunaan. Gabus digunakan sebagai penutup botol terutamanya minuman beralkohol seperti wine. Selain itu, kandungan udara yang banyak di dalam gabus menyebabkan gabus digunakan sebagai pengapung dalam [[jaket keselamatan]] suatu masa dahulu.
 
Selain itu, kandungan udayaudara yang banyak dalam gabus juga menjadikan gabus sebagai penebat yang baik. Oleh itu gabus telah digunakan sebagai pengalas meja bagi makanan panas dan sejuk, dan penebat bagi peti air batu.
 
Gabus sebenarnya berasal daripada [[tumbuhan]], iaitu kulit sejenis pokok. Pada masa sekarang, gabus telah banyak digantikan dengan bahan buatan manusia yang lain seperti [[stayroform]]. Bagaimanapun, gabus masih merupakan bahan terbaik kerana gabus adalah sejenis bahan mesra alam, mudah terurai, dan tidak meracunkan alam sekitar.
 
Seorang pakar sains bernama [[Robert Hooke]] menjadi orang pertama yang menggambarkan [[sel]]. [[Robert Hooke]] telah meneliti hirisan nipis [[gabus]] menerusi [[mikroskop]] ringkas dan mendapati hirisan tersebut terdiri daripada susunan unit-unit kecil.
 
Sumbangan Mohamed Yosri Mohamed Yong http://w3.spancity.com/yosri/