Belalang juta: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 44:
 
Apabila tumbuhan tersebar dalam cara tertentu sehingga belalang terpaksa berkumpul untuk makan, dan terdapat hujan yang cukup untuk kebanyakan telur menetas, memaksa hubungan fizikal antara kaki belakang serangga bersentuhan sesama sendiri. Ini mengakibatkan peningkatan kadar [[metabolik]] dan perubahan tingkah-laku yang mengakibatkan perubahan serangga dari tingkah-laku bersendirian kepada tingkah-laku berkelompok ( '''gregarious''' ). Apabila belalang menjadi berkelompok mereka bertukar warna dari hijau kepada hitam dan kuning, badan mereka berubah menjadi pendek, dan mereka menghasilkan hormon yang menyebabkan kesemua mereka berkumpul pada satu kawasan, menggalakkan pembentukan kawanan.
 
[[Imej:DesertLocust.jpg|thumb|right|180px|Bersendirian (atas) dan berkelompok ( ''gregarious'' ) (bawah) belalang juta]]
 
Ketika tempoh senyap, dikenali sebagai ''recessions'', belalang terhad kepada lengkungan 16-juta-kilometer-persegi yang melangkaui [[Gurun Sahara]] di [[Afrika Utara]], menyeberangi [[Semenanjung Arab]], dan ke barat laut ''northwest'' [[India]]. Apabila keadaan sesuai, kawanan belalang juta menyerbu negara disekeliling kawasan ''recession'', sekeutara sehingga ke [[Sepanyol]] dan [[Russia]] dan ketimur sehingga ke [[India]] dan [[Asia]] baratdaya ''southwest''. Sebanyak 60 negara boleh terjejas.