Belalang juta: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Dekoelie (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Aurora (bincang | sumb.)
kemaskini
Baris 6:
 
<p style="margin: 1em 0;">
[[Imej:DesertLocust.jpg|180px|Bersendirian (atas) dan berkelompok ( ''gregarious'' ) (bawah) belalang juta]]
</p>
 
Baris 34:
</div><!-- end right box -->
 
Ancaman '''belalang juta''' (''Schistocerca gregaria'') telah mengancam penghasilan [[pertanian]] di [[AfricaAfrika]], [[BaratTimur Tengah]] dan [[Asia]] selama berabad lamanya. Kehidupan hampir satu per sepuluh dari penduduk dunia boleh diberi kesan oleh serangga lapar ini.
 
==Ekologi belalang juta==
Belalang juta hidup bersendirian sehingga [[hujan]] turun. Hujan mengakibatkan tumbuhan tumbuh dan menggalakkan penghasilan [[telur]] yang telah dihasilkan dalam tanah berpasir. Tumbuhan baru ini menghasilkan makanan untuk belalang yang baru menetas dan memberikan mereka perlindungan sehingga mereka membesar menjadi serangga dewasa bersayap.
 
Apabila tumbuhan tersebar dalam cara tertentu sehingga belalang terpaksa berkumpul untuk makan, dan terdapat hujan yang cukup untuk kebanyakan telur menetas, memaksa hubungan fizikal antara kaki belakang serangga bersentuhan sesama sendiri. Ini mengakibatkan peningkatan kadar [[metabolik]] dan perubahan tingkah-laku yang mengakibatkan perubahan serangga dari tingkah-laku '''bersendirian''' kepada tingkah-laku '''berkelompok''' ( '''gregarious''' ). Apabila belalang menjadi berkelompok mereka bertukar [[warna]] dari hijau kepada hitam dan kuning, badan mereka berubah menjadi pendek, dan mereka menghasilkan hormon yang menyebabkan kesemua mereka berkumpul pada satu kawasan, dan menggalakkan pembentukan kawanan.
 
 
Ketika tempoh senyap, dikenali sebagai ''recessions'', belalang terhad kepada lengkungan 16-juta-kilometer-persegi yang melangkaui [[Gurun Sahara]] di [[Afrika Utara]], menyeberangi [[Semenanjung Arab]], dan ke barat laut (''northwest'') [[India]]. Apabila keadaan sesuai, kawanan belalang juta menyerbu negara disekeliling kawasan ''recession'', sekeutara ke utara sehingga ke [[Sepanyol]] dan [[Russia]] dan ketimurke timur sehingga ke [[India]] dan [[Asia]] baratdaya (''southwest''). Sebanyak 60 negara boleh terjejas.
 
Kawanan belalang juta menyeberangi [[Laut Merah]] antara Afrika dan Semenanjung Arab dan pernah dilapurkan menyeberangi [[Lautan Atlantik]] dari [[Afrika]] ke [[Karibbean]]. Satu kawanan belalang juta mampu melitupi 1,200 kilometer persegi dan mengandungi antara 40 dan 80 juta belalang setiap kilometer persegi.
 
==Kerugian tanaman==
Belalang juta mampu memakan anggaran tumbuhan hijau seberat jisim badan mereka setiap hari: [[daun]], [[bunga]], [[kulit kayu]], [[batang]], [[buah]], dan [[benih]]. Hampir kesemua tanaman, dan tumbuhan bukan tanaman, berisiko, termasuk [[millet]], [[padi]], [[jagung]], [[sorghum]], [[tebu]], [[barli]], [[kapas]], pokok buah, [[pokok kurma]], [[sayur|sayuran]], rumput ragut, akasia, [[pine]], dan [[pisang]].
 
Kerugian tumbuhan dicatat dalam [[Injil]] dan [[Al- Quran]]. Dalam [[abad]] lepas, serangan Belalang Juta berlaku pada 1926-1934, 1940-1948, 1949-1963, 1967-1969 dan 1986-1989. Kerugian besar tanaman disebabkan kawanan belalang juta, memberatkan masalah kekurangan makanan, dan merupakan ancaman kepada keselamatan bekalan makanan.
 
==Kawalan==
Pada masa kini kawalan utama mengawal kawanan belalang juta adalah dengan [[racun serangga]] [[organophosphate]] yang disembur dalam dos rendah dengan kenderaan dan pesawat terbang penyembur. Racun serangga ini perlu disembur secara langsung kepada serangga. Kawalan dilaksanakan oleh kerajaan dinegaradi negara yang diancam belalang juta. Tiada cara [[kawalan biologi]] telah dimajukan masa kini, dan walaupun [[burung]] memakan belalang, burung tidak mampu makan cukup belalang untuk mengelakkan kawanan belalang juta.
 
[[Imej:Locusts_feeding.jpg|thumb|left|230px|Belalang makan]]
[[NASA]] telah membangunkan kaedah mengesan keadaan dan kawasan yang berkemungkinan menghasilkan kawanan melalui [[satellitesatelit]]. Data satellitesatelit digabung dengan maklumat cuaca, penyemburan udara, digunakan oleh [[FAO]] ( ''Desert Locust Information Service'' ), mereka memberikan maklumat dan tabungan untuk negara yang terjejas.
 
Belalang juta adalah perosak yang sukar ditangani, dan langkah kawalan lebih sukar dengan kawasan yang luas dan terpencil (16-30 juta kilometer persegi) di mana belalang boleh dijumpai. [[Pembangunan asasInfrastruktur]] asas yang tidak dibangunkan disesetengahdi sesetengah negara terbabit, sumber terhad untuk mengawal dan memantau belalang dan pergolakan politik di dalam dan antara negara mengurangkan lagi keupayaan sesebuah negara menangani ancaman belalang juta.
 
 
==Rujukan==
*Showler, A. T. 1996. The Desert Locust in Africa and Western Asia: Complexities of War, Politics, Perilous Terrain, and Development [http://ipmworld.umn.edu/chapters/showler.htm]
*Lindsey, R. 2002. Locust! [http://earthobservatory.nasa.gov/Study/Locusts/locusts.html]
*The desert locust information service [http://www.fao.org/news/global/locusts/locuhome.htm]