Barangan (ekonomi): Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Hang Li Po (bincang | sumb.)
Mencipta laman baru dengan kandungan ' thumb|450px|Jenis barangan di dalam ekonomi. Di dalam ekonomi dan perkataan, sebuah '''barangan''' ad...'
(Tiada perbezaan)

Semakan pada 11:37, 15 April 2011


Di dalam ekonomi dan perkataan, sebuah barangan adalah sebuah produk yang boleh digunakan untuk memuaskan kehendak atau keperluan. Lebih teliti tetapi biasanya, satu barangan adalah produk fizikal ketara yang boleh dibezakan dengan sebuah perkhidmatan yang tidak ketara. Oleh itu, ia boleh dihanrar kepada pembeli dan melibatkan pemindahan pemilikan daripada penjual kepada pembeli. Sebagai contoh, sebiji epal adalah barangan ketara, sebagai lawan kepada satu potongan rambut, yang merupakan sebuah perkhidmatan (tak ketara). Satu penggunaan yang One usage that memelihara perbezaan di antara barangan dan perkhidmatan oleh termasuklah kedua-dua komoditi. Di dalam mikroekonomi, satu 'barangan' selalunya digunakan di dalam penderiaan terangkum bagi perkataan (Milgate, 1987).

Jenis barangan di dalam ekonomi.

Lihat juga

Notakaki

Rujukan

  • Bannock, Graham et al. (1997). Dictionary of Economics, Penguin Books.
  • Milgate, Murray (1987), "goods and commodities," The New Palgrave: A Dictionary of Economics, v. 2, pp. 546–48. Includes historical and contemporary uses of the terms in economics.

Templat:Goodtypes