Ruby: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 9:
Tanggapan utama Matz menganai reka bentuk Ruby ialah untuk menjadikan para pengaturcara gembira dengan mengurangkan bebanan kerja yang perlu mereka hadapi, iaitu dengan menuruti prinsip-prinsip reka bentuk antara muka pengguna yang baik. Beliau menegaskan bahawa reka bentuk sistem perlu menekankan kepentingan manusia, bukannya komputer:
 
<blockquote>
<quote>
Bisanya orang, terutamanya jurutera komputer, memfokuskan mesin. Mereka fikir, "Dengan melakukan ini, mesen ini akan berjalan lebih pantas. Dengan melakukan ini, mesen ini akan berjalan dengan lebih efektif. Dengan melakukan ini, mesen ini akan menjadi itu dan ini." Mereka memfokuskan mesen. Tetapi sebenarnya kita perlu memfokuskan manusia itu sendiri, tentang bagaimana manusia mengambil berat dengan melakukan pengaturcaraan atau mengendalikan aplikasi mese. Kitalah ketua. Mereka [mesen] adalah hamba.
</quoteblockquote>
 
Ruby dikatakan mengikut ''"POLS"'[[prinsip -sedikit kejutan]]''' ''(prinsiple of least surprise)'' (prinsip sedikit kejutan), bermaksud bahawaiaitu bahasa tersebut menurutmenuruti *** atau apa yangtanggapan si pengaturcara harapkan. Pepatah tersebut tidak berasal dari Matz dan, umumnya, Ruby lebih mengikut paradigma yang diistilahkan sebagai "Matz's Least Surprise", walaupun ramai pengaturcara menganggap bahawa ia juga mendekati model mental mereka.
 
==Semantik==