Wikipedia:Kedai Kopi (cadangan): Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh Arina Farhana Amrul (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Alistaire
Aviator (bincang | sumb.)
Baris 94:
 
Beberapa hari yg lepas, saya ada jumpa laman [http://www.jawi.ukm.my/ TERUJA]. Siapa yg berminat melayari web dalam Tulisan Jawi, boleh cuba enjin transliterasi ini. Misalnya [http://www.jawi.ukm.my/Process.aspx?url=http%3A%2F%2Fms.wikipedia.org%2Fwiki%2FWikipedia%3AKedai_Kopi_%28cadangan%29&searchsubmit.x=0&searchsubmit.y=0 laman ini sendiri] :) [[Pengguna:Aurora|...Aurora...]] ([[Perbincangan Pengguna:Aurora|b]]) 15:47, 26 Februari 2011 (UTC)
 
Entah kenapa saya tiba-tiba bercadang mahu menjenguk Kedai Kopi. Kebetulan ternampak isu Wikipedia Jawi ditimbulkan lagi di sini jadi saya rasa terpanggil untuk menjawab.
 
Wawasan saya ialah membina suatu atur cara/skrip Jawi sumber terbuka dan mampu melakukan terjemahan secara automatik dan pantas. Bila projek ini sudah siap, saya mungkin akan mengaktifkan semula akaun saya di Toolserver atau menjalankan server sendiri yang memaparkan "mirror" bagi Wikipedia BM, semuanya dalam tulisan Jawi. Kemudian setiap rencana di Wikipedia BM yang asal akan mengandungi pautan ke laman versi Jawi yang berkenaan (dalam bentuk tab, seperti yang disebut di atas).
 
Namun cita-cita ini amat besar dan tak mampu disiapkan dalam masa yang singkat. Dalam kata lain, projek ini ehem terbantut. Maaf ya, saya kesibukan :)
Setakat ini apa yang saya boleh dedahkan mengenai status projek ini adalah sebagai mana yang berikut:
 
* Pangkalan data (pustaka) sudah dikembangkan.
* Prototaip atur cara ini sudah boleh menterjemah ke dalam Jawi.
* Asalnya ditulis dalam [[Python]], tapi prestasinya agak lembab. Oleh itu, saya gunakan bahasa lain dan sedang mengkaji kaedah-kaedah untuk mempercepatkan lagi kadar terjemahannya.
 
Siapa-siapa yang mahu membantu atau melontarkan idea saya alu-alukan.—[[Pengguna:Aviator|Aviator]], 18:03, 22 April 2011 (UTC)
 
== Kaum etnik Melayu Brunei ==