Megalopolis: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Khairul akmal (bincang | sumb.)
Mencipta laman baru dengan kandungan '{{Refimprove|date=July 2010}} thumb|[[Northeast Megalopolis, Taiheiyō Belt|300px]] 'Megalopolis''' A''(kadang-kadang disebut'''m...'
(Tiada perbezaan)

Semakan pada 07:40, 24 April 2011

'Megalopolis A(kadang-kadang disebutmegapolisataumegaregion ') biasanya ditakrifkan sebagai rantai kawasan metropolitan sekitar yang berdekatan. Istilah ini digunakan oleh Lewis Mumford pada tahun 1938 bukunya,Kota Budaya, yang menggambarkannya sebagai tahap pertama dalam overdevelopment bandar dan penurunan sosial. Kemudian, itu digunakan oleh Jean Gottmann pada tahun 1957, untuk menggambarkan daerah metropolitan besar di sepanjang Pantai Timur Amerika Syarikat timur daerah pesisir dari US membentang dari Boston , Massachusetts melalui New York, Philadelphia, Pennsylvania, Baltimore, Maryland dan berakhir di Washington, DC.

Northeast Megalopolis, Taiheiyō Belt

Definisi

'Megalopolis' A, juga dikenali sebagai MegaregionsAmerika Syarikat, megaregion adalah rangkaian berkerumun bandar dengan penduduk sekitar 10 juta atau lebih. Modal untuk New [[Megalopolis] majalah Time, November 4, 1966 .. Dicapai pada tarikh 19 Julai 2010, sebuah organisasi yang ditaja oleh Yayasan Rockefeller. Dan Ford Foundation s, senarai 11 megaregions di Amerika Syarikat dan Kanada.

Lembaga Metropolitan di Virginia Tech ,kemudian 2007 artikel oleh Lang dan Nelson menggunakan daerah Megapolitan 20 dikelompokkan menjadi 10 megaregions. Konsep ini didasarkan pada model Megalopolis asli.

Saling Modern tanah koridor pengangkutan, seperti kereta api dan jalan raya, sering membantu dalam pembangunan megalopolises. Menggunakan lorong-lorong komuter untuk perjalanan di seluruh Megalopolis ini informal disebutmegaloping. . Istilah ini dicipta oleh Davide Gadren dan Stefan Berteau.