Majlis Pengakap Kumpulan Latihan Malaysia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Mrzackhangrove (bincang | sumb.)
Mrzackhangrove (bincang | sumb.)
Baris 3:
'''Majlis Pengakap Kumpulan Latihan Malaysia, Bahagian Pendidikan Guru''' (MPKLM/BPG) ialah sebuah Negeri Pengakap yang ditubuhkan pada 10 Ogos 1985 di Institut Pengurusan Pendidikan Negara yang kini dikenali sebagai [[Institut Aminuddin Baki]] (IAB). Perasmian telah dilakukan oleh Yang Berhormat Datuk Amar Dr. Hj. Sulaiman Hj. Daud selaku Ketua Pengakap Negara merangkap Menteri Kebudayaan, Belia dan Sukan Malaysia. Perkara ini telah direstui oleh Y.B. Dato’ Haji Abdullah bin Haji Ahmad Badawi, Menteri Pelajaran pada 8 Ogos 1985, semasa merasmikan Seminar Penubuhan MPKLM/BPG di tempat yang sama.
 
MPKLM/BPG ditubuhkan sebagai negeri bagi mentadbirkan pergerakan pengakap di maktab-maktab perguruan (kini Institut Pendidikan Guru) di Malaysia yang merangkumi 31 buah semasa penubuhannya. Kini, selaras dengan pentadbiran Institut Pendidikan Guru secara induk, MPKLM/BPG ditukarkan kepada MPKL/IPG KPM dan terdapat 6 zon MPKLM/IPG KPM iaitu MPKLM/IPG KPM ZON TIMUR, MPKLM/IPG KPM ZON UTARA, MPKLM/IPG KPM ZON SELATAN, MPKLM/IPG KPM ZON TENGAH, MPKLM/IPG KPM ZON SABAH dan MPKLM/IPG KPM ZON SELATAN.
 
<li>Pesuruhjaya Negeri MPKLM/BPGIPG KPM :</li>
 
<li>1. Tuan Haji Abu Bakar bin Haji Ahmad (KLM 14) 1985 - 1994.</li>
Baris 11:
<li>3. Tuan Haji Ahmad Kamar Zainuddin (KLM 10) 2007 - Kini</li>
 
MPKLM/BPGIPG KPM beribu pejabat di '''BahagianInstitut Pendidikan Guru''', [[Kementerian Pelajaran Malaysia]] di bawah naungan utama Y.B. Menteri Pelajaran Malaysia serta Penaungnya Y.Bhg. Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia.
 
== Senarai Daerah MPKLM ==