Hutan paya gambut: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Johnleemk (bincang | sumb.)
k tambah kategori, {{stub}}, pautan interwiki
Kusuma (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Image:Borneo 8-19-2002.jpg|thumb|300px|Imej satelit untuk pulau Borneo pada 19 Ogos 2002 yang menunjukkan asap daripada pembakaran hutan-hutan paya gambut.]]
'''Hutan Paya Gambut''' merujuk kepada kawasan [[hutan]] yang terdapat di belakang hutan paya laut menghala ke darat di mana terdapat tanah gambut dan [[air]]nya yang kurang masin. Spesies utama yang terdapat di kawasan ini ialah [[pokok Meranti]].
 
'''Hutan Paya Gambut''' merujuk kepada kawasan [[hutan]] tropika dan subtropika yang terdapat di belakang hutan paya laut menghala ke darat di mana terdapat tanah gambut dan [[air]]nya yang kurang masin. Spesies utama yang terdapat di kawasan ini ialah [[pokok Meranti]]. Kawasan-kawasan hutan ini yang luas telah dibalak pada kadar yang tinggi.
{{stub}}
 
Pada sepanjang dekad yang lalu, kerajaan [[Indonesia]] telah menyalir sebilangan hutan paya gambut di pulau [[Borneo]] untuk dijadikan tanah pertanian. Tahun-tahun kering pada 1997-8 and 2002-3 mengakibatkan kebakaran-kebakaran yang besar di dalam hutan-hutan paya gambut. Sebuah kajian yang dilaksanakan oleh [[Agensi Angkasa Lepas Eropah]] mendapati bahawa hutan-hutan paya gambut merupakan suatu [[simpanan karbon]] yang penting untuk planet ini, dan kebakaran-kebakaran pada 1997-8 telah membebaskan sehingga 2.5 bilion tan karbon, dengan kebakaran-kebakaran pada 2002-3 membebaskan lagi antara 200 juta hingga 1 bilion tan karbon ke dalam atmosfera.
[[Kategori:Hutan]]
 
==Kawasan ekologi hutan paya gambut==
*[[Hutan-hutan paya gambut Borneo]] ([[Brunei]], [[Indonesia]], [[Malaysia]])
*[[Hutan-hutan paya gambut Semenanjung Malaysia]] (Malaysia, [[Thailand]])
*[[Hutan-hutan paya gambut Sumatera]] (Indonesia)
*[[Hutan-hutan paya gambut Tembusan Tonle-Mekong]] ([[Kemboja]], [[Vietnam]])
 
==Pautan luar==
* [http://www.esa.int/esaCP/SEMRA7YO4HD_index_0.html Envisat focuses on carbon-rich peat swamp forest fires (European Space Agency)]
 
[[Category: Bentuk bumi]]
[[Category: Hutan lembap daun lebar tropika dan subtropika]]
 
[[en:Peat swamp forest]]