Budaya pelbagai bangsa di Afrika Selatan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 4:
==Kaum kulit putih==
Kaum kulit putih minoriti disini mempunyai gaya kehidupan yang sama dengan kaum kulit putih di Eropah Barat, Amerika Utara dan Australasia, dimana [[Sukan di Afrika Selatan|sukan]] menjadi kegemaran ramai. "[[Braai]]" atau barbeku merupakan aktiviti yang diminati oleh kaum ini di Afrika Selatan. Dari segi sejarah, kaum Afrikaan dan British saling benci-membenci tetapi sekarang hanya bergurau senda diantara mereka. Afrikaner memanggil orang Inggeris ''soutpiel'' atau 'telur masin', kerana kesetiaan mereka yang berbelah bahagi: satu kaki di Afrika; satu lagi kaki di England; dan kemaluannya ditengah-tengah laut. Manakala orang Inggeris pula menganggap bangsa Afrikaan sebagai bodoh dan tidak bertamaddun.
Kepercayaan agama mereka amat kuat, dengan kebanyakan orang Afrikaner menganut agama [[Gereja Reformasi Belanda]]. Mereka yang berbahasa Inggeris pula beragama [[Anglican]] atau [[Roman Katolik]]. Terdapat segolongan kecil yang beragama [[Yahudi]], dan kumpulan kecil berbangsa [[Portugis]] dan [[Yunani]]. Restoran Nando's merupakan restoran Portugis yang membawa citarasa Afrika Selatan kemerata dunia.
Walaupun mereka rakyat Afrika Selatan tetapi semangat kenegaraan mereka tetap kuat, dengan puak [[Afrikaner]] menyokong [[Belanda]] manakala puak [[British]] menyokong [[United Kingdom]].