Pokok ganja: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
k Pokok marijuana dipindahkan ke Pokok ganja
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{Hidupan
|Nama hidupan=Pokok marijuanaganja
|Gambar=Cannabis.jpg
|Alam=Tumbuhan
Baris 15:
}}
 
'''Pokok marijuanaganja''' ialah [[herba]] tahunan yang tergolong dalam genus ''dioecious'', keluarga ''Cannabaceae'', dan order ''Rosales'' (dahulunya order '' Urticales''). Dalam mengelaskan pokok marijuanaganja, kontroversi filogenetik berlaku sama ada pokok marijuanaganja yang ditanam/dibiak datang dari satu spesis (''Cannabis sativa'') atau dari pelbagai spesis (''Cannabis indica'', ''Cannnabis ruderalis'' atau ''Cannabis americana'').
 
Pokok marijuanaganja boleh hidup dalam pelbagai iklim. [[Tumbuhan]] ini mempunyai serabut yang kuat yang dikenali sebagai gentian hem dan digunakan dalam industri [[tekstil]]. Biji pokok marijuanaganja digunakan sebagai makanan [[burung]] mempunyai kandungan [[protein]], asid lemak rantai panjang dan tenaga yang tinggi. Pokok marijuana mengandungi bahan halusinogenik dan bahan kimia aktif psikoaktif dan psikologi lain seperti ''cannabinoid''. Putik/pucuk dan daunnya boleh digunakan untuk tujuan perubatan dan rekreasi. Penyediaan sebegini dipanggil [[Marijuana|'''marijuana[[Ganja]]''']]. MarijuanaGanja diambil dengan cara menelannya atau menyedutnya ketika merokok.
 
== Fisiologi pokok marijuanaganja ==
Pokok marijuana membiak melalui percantuman seks. Pokok betina akan mengeluarkan putik yang boleh menghasilkan ratusan biji benih. Pokok jantan matang lebih awal daripada pokok betina. Walaupun gen menentukan jantina pokok, faktor sekeliling turut terlibat. Misalnya ''hermaphrodyte'' asli mempunyai dua jantina dan kedua duanya mandul. Namun, organ seks ''hermaphrodyte'' bukan asli boleh berfungsi sepenuhnya. Pendekatan ini digunakan dalam menyediakan biji benih komersil. Biji benih betina dihasilkan dengan merawat ''hermaphrodyte'' betina yang kekurangan gen jantan dengan hormon.