Syiling: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Kusuma (bincang | sumb.)
Kusuma (bincang | sumb.)
Baris 35:
Tepi yang bergigi atau bertanda masih terdapat pada kebanyakan syiling pada asalnya bagi membuktikan bahawa logam berharga itu tidak dikikis dari syiling tersebut. Sebelum penggunaan tepi bergigi, syiling dalam kitaran mengalami kikisan, masalah biasa di mana orang yang tidak amanah akan mengikis sedikit logam daripada sisi syiling dalam kitaran. Ini merupakan sebab sesetengah syiling moden mempunyai tepi bergigi pada bahagian tepi ; kehadiran gigi ini membuktikan bahawa tepi syiling itu tidak dikikis. Syiling perak [[sterling British]] tidak bergigi diketahui telah dikikis sehingga separuh daripada nilai berat pengilangannya. Bentuk penyusutan ini pada zaman [[dinasti Tudor|Tudor]] England mendorong kepada pembentukan [[undang-undang Gresham]]. Raja memerintah akan menarik secara berkala syiling, membayar hanya nilai perak bulion, dan menghasilkan dan mengitar kembali syiling.
 
Secara tradisi sebelah syiling akan membawa potrait raja atau pemerintah lain, atau lambang kerajaan, dikenali sebagai ''obverse'bahagian depan syiling', atau secara tidak rasmi ''kepala''. Bahagian belakang dipanggil ''reverse'bahagian belakang syiling', atau secara tidak rasmi ''ekor''. Bagaimanapun, peraturan ini tidak diikuti dalam sesetengan kes. [http://www.ucalgary.ca/~cns/euro.html] Satu peraturan lain adalah bahagian yang mempunyai tahun pengilangan adalah pada bahagian kepala, walaupun kebanyakan syiling [[Kanada]], dan kesemua syiling [[Jepun]], terkecuali.
 
Orientasi bahagian depan syiling berbanding dengan bahagian belakang berbeza antara negara-negara. Setengah-setengah syling mempunyai [[orientasi syiling]] yang memerlukan syling dibaling secara tegak untuk melihat sebelah lagi duit syiling itu; syling-syling yang lain, seperti syling British, mempunyai [[orientasi pingat]] yang memerlukan syling dibaling secara mendatar untuk melihat sedemikian.
The orientation of the obverse with respect to the reverse differs between countries. Some coins have [[coin orientation]], where the coin must be flipped vertically to see the other side; other coins, such as British coins, have [[medallic orientation]], where the coin must be flipped horizontally to see the other side.
 
Syarikat yang tidak bulat (umpamanya, [[Syling Lima Puluh Peni British|50 Peni ]] British) biasanya mempunyai bilangan tepi yang ganjil, dengan tepinya dibulatkan. Ini adalah untuk menyebabkan duit syling itu mempunyai [[Lekuk dengan lebar tetap|diameter yang tetap]], supaya dapat dikenal oleh mesin-mesin tanpa mengira cara memasukkannya. Jika duit syling mempunyai bilangan tepi yang genap, ini tidak akan benar. Masih terdapat reka bentuk lama yang mempunyai bilangan tepi yang genap, seperti [[Dolar Australia|Syling 50 sen Australia]] [[dodekagon|12 tepi]].
Coins that are not round (British [[British Fifty Pence coin|50 pence]] for example) usually have an odd number of sides, with the edges rounded off. This is so that the coin has a [[Curve of constant width|constant diameter]], and therefore will be recognised by machines whichever way it is inserted. If a coin had an even number of sides this would not be true. Some older such designs remain, such as the [[dodecagon|12-sided]] [[Australian dollar|Australian 50 cent coin]].
 
Syiling amat popular digunakan sebagai [[dadu]] dua sisi; untuk memilih antara dua pilihan dengan kemungkinan rawak, satu pilihan dipanggil "kepala" dan pilihan yang lain dipanggil "ekor". Syling dibaling untuk melihat adakah kepala atau ekor akan muncul di atas. Lihat [[Percubaan Bernoulli]]; syling yang adil ditakrif sebagai mempunyai kemungkinan kepala (dalam istilah Bernoulli dipanggil "kejayaan") tepat 0.5. Contoh syling tak simetri yang diberikan banyak publisiti ialah [[Syiling euro Belgian|syiling satu euro Belgian]]''. Lihat juga [[Membaling duit syling]].
Coins are popularly used as a sort of two-sided [[dice|die]]; in order to choose between two options with a random possibility, one choice will be labeled "heads" and the other "tails," and a coin will be flipped or "tossed" to see whether the heads or tails side comes up on top. See [[Bernoulli trial]]; a fair coin is defined to have the probability of heads (in the parlance of Bernoulli trials, a "success") of exactly 0.5. A widely publicized example of an asymmetrical coin is the [[Belgian euro coins|Belgian one euro coin]]''(reference needed)''. See also [[coin flipping]].
 
Syiling-syling kekadang dipalsukan untuk menyebabkan sebelahnya menjadi lebih berat. Syiling sebegini sering dikatakan "diberatkan". Sesetengah syiling yang dipanggil [[brakteat]] adalah terlalu nipis sehingga hanya boleh diterakan pada satu belah. Syiling dwilogam digunakan untuk syling peringatan dan pada 1990-an, Perancis menggunakan syiling tiga logam. Syling-syling dengan bentuk gitar dikeluarkan oleh Somalia pada tahun ini. Poland mengeluarkan syling 10 zloty yang berbentuk kipas, tetapi syling yang paling aneh ialah Nauru 2002 yang mempunyai bentuk Eropah.
Coins are sometimes falsified to make one side weigh more. Such a coin is often said to be "weighted."
 
Some coins, called [[Bracteate|bracteates]], are so thin they can only be struck on one side.
 
Bi-metallic coins are used for comemorative purposes and in the 1990s,France used a tri-metallic coin.
 
Coins with guitar shapes were issued in Somalia this year.
Poland issued a fan-shaped 10 zloty coin but the oddest coin ever was the 2002 Nauru,Europe-shaped coin.
 
==Lihat juga==