Agronomi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Fantastic4boy (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
(Tiada perbezaan)

Semakan pada 14:24, 6 November 2006

Agronomi adalah sekelompok sains pertanian yang deal dengan kajian tanaman dan tanah yang mana ia bertumbuh. Ahli agronomi bekerja untuk mengembag method yang akan memperbaikikan kegunaan tanah dan menaikkan penghasilan makanan dan tanaman fiber. Mereka menjalankan kajian putaran tanaman, pengairan dan drainage, plant breeding, klasifikasi tanah, penyuburan tanah, kawalan rumput, dan tempat lain.

Pemilihan Pembiakan baka

Agronomi termasuk pemilihan pembiakan baka pada tumbuhan ke menghasilan tanaman terbaik di bawah berbagai keadaan. Pembiakan baka tumbuhan telah menaikkan hasil tanaman dan telah memperbaikikan nilai nutritional pada berbagai tanaman, termasuk jagung dan gandum. Ia juga telah memberikan jalan ke pengembangan tumbuh-tumbuhan jenis baru. Contohnya, hybrid bijian yang dipanggil triticale telah dihasilkan oleh pembiakan baka campuran rye dan gandum. ...Triticale more usable protein daripada sama ada rye atau gandum.

Agronomi dan Tanah

Ahli agronomi mengajikan cara-cara untuk membuat tanah lebih berhasil. Mereka mengklasifikasikan tanah dan mengujikannya untuk menentukan sama ada ia mengandungi substances penting pada pertumbuhan tumbuhan. Such nutritional substances termasuk kompound nitrogen, phosphorus, dan potassium. Kalau sesetengah tanah adalah deficient dalam substances ini, fertilizers dapat providenya. Ahli Agronomi menyiasat gerakan nutrients melalui tanah, dan jumlah nutrient diresap oleh akar tumbuhan. Ahli agronomi juga menguji pengembangan akarnya. Ahli agronomi juga menguji pengembangan akar dan perhubungannya ke tanah.

Soil Preservation

Tambahnya lagi, ahli agronomi membinakan method untuk menjaga tanah dan mengurangi effect erosi oleh angin dan air. Contohnya, teknik yang dipanggil contour plowing may be used to prevent soil erosion and conserve rainfall. Researchers in agronomy also seek ways to use the soil more effectively in solving other problems. Such problems include the disposal of human and animal wastes; water pollution; and the build-up in the soil of chemicals called pesticides, which are used to kill insects and other pests.

Theoretical modelling

See Theoretical production ecology

Employment of Agronomists

Most agronomists are consultants, researchers, or teachers. Many work for agricultural experiment stations, federal or state government agencies, industrial firms, or universities. Agronomists also serve in such international organizations as the Agency for International Development and the Food and Agriculture Organization of the United Nations.

See also

Further reading