Agronomi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Fantastic4boy (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Fantastic4boy (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
<noinclude>
{{Portal|Agropedia}}
'''Agronomi''' adalah sekelompok [[sains pertanian]] yang deal dengan kajian tanaman dan tanah yang mana ia bertumbuh. ''Ahli agronomi'' bekerja untuk mengembag method yang akan memperbaikikan kegunaan tanah dan menaikkan penghasilan makanan dan tanaman fiber. Mereka menjalankan kajian [[putaran tanaman]], [[pengairan]] dan [[drainage]], [[plantpembiakan breedingtanaman]], [[klasifikasi tanah]], [[penyuburan tanah]], [[kawalan rumput]], dan tempat lain.
{{wiktionary}}
 
</noinclude>
==Pemilihan Pembiakan baka==
 
Agronomi termasuk [[pemilihan pembiakan baka]] pada tumbuhan ke menghasilan tanaman terbaik di bawah berbagai keadaan. Pembiakan baka tumbuhan telah menaikkan hasil tanaman dan telah memperbaikikan [[nilai nutritionalbernutrien]] pada berbagai tanaman, termasuk [[jagung]] dan [[gandum]]. Ia juga telah memberikan jalan ke pengembangan tumbuh-tumbuhan jenis baru. Contohnya, [[hybridkacukan]] bijian yang dipanggil [[triticale]] telah dihasilkan oleh pembiakan baka campuran [[ryerai]] dan gandum. ...Triticale more usable [[protein]] daripada sama ada ryerai atau gandum.
 
==Agronomi dan Tanah==
{{main|Sains tanah pertanian}}
Ahli agronomi mengajikan cara-cara untuk membuat [[tanah]] lebih berhasil. Mereka mengklasifikasikan tanah dan mengujikannya untuk menentukan sama ada ia mengandungi substances penting pada pertumbuhanpembesaran tumbuhan. Such nutritionalbahan-bahan substancesbernutrien termasuk kompound [[nitrogen]], [[phosphorusfosforus]], dan [[potassiumkalium]]. Kalau sesetengah tanah adalah deficient dalam substances ini, fertilizersbaja dapat providenyamembekalkannya. Ahli Agronomi menyiasat gerakan nutrientsnutrien-nutrien melalui tanah, dan jumlah nutrient diresap oleh akar tumbuhan. Ahli agronomi juga menguji pengembangan akarnya. Ahli agronomi juga menguji pengembangan akar dan perhubungannya ke tanah.
 
==Pemeliharaan Tanah==
==Soil Preservation==
 
Tambahnya lagi, ahli agronomi membinakan method untuk menjaga tanah dan mengurangi effect [[hakisan]] oleh angin dan air. Contohnya, teknik yang digelar [[bajakan kontur]] boleh digunakan untuk mecegahkan hakisan tanah dan menyimpan hujan lebat. Pengaji-pengaji agronomi juga mencari jalan untuk menggunakan tanah secara lebih berkesan dalam menyelesaikan masalah lain. Masalah seperti ini termasuk pembuangan tahi manusia dan haiwan; [[pencemaran air]]; dan pembinaan tanah kimia yang digelar [[racun perosak]]; yang digunakan untuk membunuh serangga dan perosak-perosak lain.
 
==Permodalan berteoretik==
Lihat [[Theoreticalekologi productionpenghasilan ecologyberteoretik]]
 
==Pekerjaan ahli agronomi==
==Employment of Agronomists==
 
Kebanyakan ahli agronomi adalah consultants, pengaji, atau guru. Banyak kerja untuk [[stesen eksperimen pertanian]], agensi kerajaan persekutuan atau negeri, pertubuhan perindustrian, atau universiti. Ahli agronomi juga berkhidmat dalam pertubuhan antarabangsa seperti [[Agensi untuk Pengembangan Anatarabangsa]] and the [[Pertubuhan Makanan dan Pertanian]] pada Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu.
Most agronomists are consultants, researchers, or teachers. Many work for [[agricultural experiment station]]s, federal or state government agencies, industrial firms, or universities. Agronomists also serve in such international organizations as the [[Agency for International Development]] and the [[Food and Agriculture Organization]] of the United Nations.
 
==SeeLihat alsopula==
*[[Stesen eksperimen pertanian]]
*[[Agricultural experiment station]]
*[[CroppingSistem SystemPertanaman]]
*[[AgronomicsAgronomi]]
*[[AgriculturalKejuruteraan engineeringPertanian]]
*[[FarmingPertanian]]
 
==Further reading==
*[[Buku Dunia]] ensiklopedia 1988
*[[Mesin diuntuk LadangPertanian]] oleh Hope I. Marston, Thomas Nelson, 1982. Untuk pembaca lebih muda.
*[[TheDunia FutureMasa WorldHadapan ofuntuk AgriculturePertanian]] oleh Wendy B. Murphy, Watts, 1984.
 
{{unreferenced}}
 
[[Kategori:AgronomyAgronomi|*]]
 
[[ca:Agronomia]]
[[en:Agronomi]]
[[es:Agronomía]]
[[he:אגרונום]]