Chuari Selamat: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Faridelhan (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Faridelhan (bincang | sumb.)
Baris 23:
 
==Kerjaya==
Beliau menceburkan diri dalam dunia penyiaran sejak di bangku sekolah lagi. Bermula pada tahun 1965 , ketika darjah 5, beliau tepilih sebagai pelakon kanak-kanak sewaktu siaran radio ke sekolah-sekolah (kini dikenali sebagai Radio Pendidikan) mula diperkenalkan di Malaysia. selain berlakon beliau juga menulis skrip untuk drama cerita kanak-kanak dan seterusnya untuk drama radio terbitan Rangkaian Nasional, Radio Malaysia sejak berada di tingkatan 2.
* Menerima Anugerah Radio Klasik Seni Temasek sebagai Pengarah Saluran Radio Klasik Nasional, Radio Televisyen Malaysia (RTM).<ref>[http://www.bharian.com.my/articles/PRamleeterimaAnugerahLegendaSeriTemasek/Article/ P Ramlee terima Anugerah Legenda Seri Temasek; Daripada Zul Husni Abdul Hamid di Singapura; 2011/02/06]</ref>
 
Memegang jawatan tetap sebagai penerbit rancangan dan juruhebah radio mulai 1973. Sebagai penyiar ' verstail' dia terlibat dgn penerbitan rancangan bercorak hal ehwal awam, drama, rencana, hiburan dan berbalas pantun. Suaranya turut berkumandang di radio sebagai juruhebah, penyampai berita, pengulas siaran langsung, pelakon drama, mendeklamasi puisi juga selaku pengerusi pertandingan berbalas pantun, pengerusi kuiz sastera, sejarah dan pengguna dan pengerusi debat.
 
Beliau pernah menjadi penerbit di Bahagian Persembahan Radio, Bahagian Hal Ehwal Awam Radio, Bhgn Hal Ehwal Awam TV, Radio 1 dan Radio Muzik.
 
Mulai 1993, Chuari dilantik sebagai Pengawal stesen Radio 1, kemudian berpindah ke Radio Muzik pada tahun 2001 dan juga sebagai Pengawal stesen Klasik Nasional (dulunya Radio Irama Melayu Asli -RiMA 93.9).
 
Sejak menjadi pengawal Klasik Nasional, beliau banyak membawa perubahan kepada radio ni sehingga radio ni menjadi pilihan ramai.
 
==Muzik==