Mixtec: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Thijs!bot (bincang | sumb.)
k robot Adding: ca, fi, nl, no, sh, sv
Tiada ringkasan suntingan
Baris 3:
'''Mixtec''' (atau '''Mixteca''') merupakan orang [[peribumi Amerika]] tertumpu di [[negeri Oaxaca]], [[Mexico]]. "Mixtec" juga merupakan nama sejarah bahasa mereka.
 
Pada masa [[PrePra-ColumbianColumbia]], Mixtec merupakan salah satu tamadun [[Mesoamerika]] yang penting. Pusat silam penting bagi Mixtec termasuk ibu negeri silam Tilantongo, termasuk juga tapak Achiutla, Cuilapan, Huamelupan, [[Mitla]], Tlaxiaco, and Yucuñudahui. Mixtec juga membina bagunanan penting di bandar silam [[Monte Albán]] (yang asalnya merupakan bandar [[Zapotec]] sebelum dikuasai oleh Mixtec). Hasil artis Mixtec yang menghasilkan kerja dari [[batu]], [[kayu]], dan [[logam]] dipandang tinggi diseluruh Mesoamerika silam. Mixtec ditakluk oleh Maharaja [[Auitzotl]], [[Aztec]] sekitar 30 tahun sebelum ketibaan [[Conquistador]] [[Spanyol]]. Mereka melawan habis habisan menentang penjajahan Sepanyol sehingga mereka dikalahkan oleh, Sepanyol dan ahli sekutu Mexico pusat yang diketuai oleh [[Pedro de Alvarado]].
 
Bahasa Mixtec dianggarkan dipertuturkan oleh 300,000 orang pada akhir [[abad ke 20]], walaupun kebanyakan penutur Mixtec juga mampu bertutur [[bahasa Sepanyol]].