Drama lipur lara: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
ArthurBot (bincang | sumb.)
k bot menambah: hr:Sapunica
Khairul akmal (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 2:
 
Nama bagi jenis drama ini berlainan mengikut bahasa. Dalam [[bahasa Indonesia]], drama lipur lara dipanggil "sinetron", iaitu singkatan bagi ''sinema elektronik''. Istilah ini dicetuskan oleh [[Soemardjono]].{{fact}} Dalam [[bahasa Inggeris]] pula, drama jenis ini dipanggil "soap opera" (opera sabun) kerana asalnya drama-drama ini ditaja oleh syarikat sabun.<ref>Bowles, Kate. ''Soap opera: 'No end of story, ever' '' dalam ''The Australian TV Book'', (Eds. Graeme Turner and Stuart Cunningham), Allen & Unwin, St Leonards, NSW, 2000. ISBN 1-86508-014-4</ref> Dalam [[bahasa Sepanyol]], drama lipur lara dipanggil "telenovela".
 
==Maksud Drama lipur lara Di Negara Lain==
 
===Bahasa Indonesia===
 
'''Sinema elektronik''' atau lebih popular dalam akronim''''' sinetron''''' adalah istilah untuk siri [[drama]] [[sandiwara]] bersambung yang disiarkan oleh [[stesen televisyen]]. Menurut hasil [[wawancara]] dengan [[Teguh Karya]], [[sutradara]] terkenal asal Indonesia, istilah yang digunakan secara meluas di [[Indonesia]] ini pertama kali dicetuskan oleh [[Soemardjono]] (salah satu pengasas dan bekas pengajar [[Institut Kesenian Jakarta]]).
 
Jalan cerita
 
Sinetron pada umumnya bercerita tentang kehidupan manusia sehari-hari yang diwarnai konflik berpanjangan. Seperti layaknya [[drama]] atau sandiwara, sinetron bermula dengan perkenalan tokoh-tokoh yang memiliki ciri-ciri masing-masing. Berbagai watak yang berbeza menimbulkan konflik yang makin lama makin besar sehingga sampai pada titik klimaksnya. Akhir dari suatu sinetron dapat bahagia maupun sedih, tergantung dari jalan cerita yang ditentukan oleh penulis senario.
 
Tujuan komersial
 
Dibuatnya sinetron menjadi berpuluh-puluh episode kebanyakan kerana tujuan komersil semata-mata sehingga dikhawatirkan menurunkan kualiti cerita, yang akhirnya membuat sinetron menjadi tidak lagi mendidik, tetapi hanya menyajikan hal-hal yang bersifat menghibur. Hal ini banyak terjadi di Indonesia yang pada umumnya bercerita seputar kehidupan remaja dengan intrik-intrik cinta segi tiga, kehidupan keluarga yang penuh kekerasan, dan tema yang akhir-akhir ini sangat digemari iaitu tentang kehidupan alam ghaib.
 
Sinetron Terpanjang
Hingga kini, sinetron [[Indonesia]] yang paling lama adalah sinetron'''[[ Tersanjung ]]''' garapan [[Tripar Multivision Plus | Multivision Plus]] dengan masa tayang selama 7 tahun sejak tarikh [[2 Januari]] [[ 1998]] sampai [[17 Disember]] [[2004]] dengan jumlah 259 episod dan 7 musim. Sedangkan untuk sinetron dengan episod terbanyak adalah sinetron'''[[ Cinta Fitri ]]''' garapan [[MD Entertainment]] yang mencapai 1002 episod dalam 7 musim dengan masa tayang selama 4 tahun sejak tarikh [[2 April]] [[ 2007]] sampai [[8 Mei]] [[2011]].
 
Kritik
 
Sinetron sering menuai kontroversi dalam tayangannya. Kontroversi boleh timbul dari sisi cerita, penokohan, sampai nilai moral yang terkandung.
 
''Cerita''
 
Cerita yang diusung oleh sinetron secara umum serupa satu sama lain. Hal ini menimbulkan kritikan kritis mengenai kreativiti dalam pembuatan sinetron.
 
Ini adalah tema yang menjadi latar umum cerita sinetron:
 
''Keluarga Berada''
 
Kritikan terhadap tema ini datang dari pandangan bahawa konflik yang terjadi dalam suatu keluarga berasal dari kebencian mendalam yang berlarut-larut. Dalam beberapa sinetron, konflik akibat kebencian tersebut bahkan mencapai puluhan tahun.
 
Akibat konflik yang berlarut-larut tersebut, sinetron dengan latar keluarga berada biasanya banyak mengandungi redudansi (berulang-ulang) cerita.
 
''Religius''
 
Kritikan terhadap sinetron yang mengangkat tema religi biasanya berpusat pada cerita sinetron yang dianggap terlalu mendogmakan ajaran agama daripada mesej-mesej moral yang lebih mengena dalam kehidupan sehari-hari.
 
''Mistis''
 
Sinetron mistis memuatkan cerita yang kental dengan unsur mistik dan mengabaikan logik penonton. Pengkritik sinetron ini biasanya menyoroti cerita yang dianggap merendahkan ajaran agama. Sementara pengkritik lain mengangkat high cerita yang umumnya rendah.
 
==Rujukan==