Ligue 1: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Alashr2003 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Alashr2003 (bincang | sumb.)
Baris 25:
=== Musim perdana (1932) ===
 
PecahnyaTercetusnya [[Perang Dunia I]] menambahtelah lambatmembantutkan proses integrasipenghasilan dan baruliga di peringkat kebangsaan. Pada tahun [[1917]] turnamenbarulah kejohanan peringkat nasional [[iaitu Piala Prancis]]Perancis (Charles-Simon Cup) dilangsungkan. Tanggal [[7 April]] [[1919]], [[La Federation Francaise de Football]] ([[FFF]]) akhirnya berdiriditubuhkan.
 
SekjenSetiausaha agung FFF, [[Jules Rimet]], telah terpilih menjadi Presiden [[FIFA]] pada 1921 dan berkathasil visinyausahanya cita-cita untuk melihat [[Piala Dunia]] digelarberhasil pada [[1930]]. Namun, liga profesional di PrancisPerancis baruhanya bergulirberlansung dua tahun kemudian. Pesertanya berjumlah 20 klubkelab dan terbagidibahagikan menjadikepada dua grupkumpulan.
 
Pada musim perdana ([[1932]]-[[1933]]), [[Lille]] (''l'Olympique Lillois'') tampilmuncul sebagaiselaku juara. Kompetisipertama liga dengannasional pakem(Ligue modern1) barupada musim 1932/33. Kejohanan liga secara moden dilangsungkan pada tahun berikutberikutnya viadengan pembentukan ''Championnat de France''.
 
BadanPerancis ini punyamempunyai tiga divisibahagian liga di peringkat berjenjangkebangsaan, yakniiaitu Ligue 1 (yang tertinggi), kemudian [[Ligue 2]], dan [[Amateur French Championship]] ([[CFA]]), sebagaimana yang dikenaldikenali hinggasehingga saathari ini.
 
== Rekod-rekod Ligue 1 ==