Estet (filem): Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Haji jamaluddin (bincang | sumb.)
Haji jamaluddin (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 55:
*[http://www.youtube.com/watch?v=3OduoxO9WCA Ayuh Kawan]- Awie & Siva
*[http://www.youtube.com/watch?v=0D3Nl2lVtLs&feature=related Cahaya Kemenangan]
==UlasanMaklum Balas==
===Ulasan===
Filem ini merupakan sebuah jenaka santai yang mengajak manusia terutamanya masyrakat di Malaysia supaya menghayati erti ''1 Malaysia'' dengan naratif yang tenang tanpa membebankan. Filem ini dilihat menyahut seruan kerajaan dan bukan dibuat untuk memenangi anugerah<ref>http://arts4life.blogspot.com/2010/11/ulasan-yang-terpulas-estet.html</ref>. Lakonan pelakon yang biasa menyerlahkan mesej yang ingin disampaikan kepada semua tentang perpaduan kaum. Hal ini dapat dilihat pada watak Farid dan Shashii yang saling bantu-membantu antara satu sama lain<ref>http://misisitukangtulis.blogspot.com/2010/11/estet-ada-nilai-estetika.html</ref>.
 
Baris 61 ⟶ 62:
 
Kemunculan istimewa Datuk [[David Arumugam]]<ref>http://cikgumanstation.blogspot.com/2010/09/estet-filem-1-malaysia.html</ref> amat besar maknanya dalam filem ini. Watak yang dibawakan dalam filem ini membantu kemeriahan filem ini semasa ditonton. Watak Kublai Khan yang dibawakn oleh aktor prolifik, [[Rosyam Nor]] amat berkesan sekali. Walaupun wataknya kelihatan kurang bijak, tetapi beliau telah membawakan watak itu dengan baik. Gaya beliau dalam filem ini sengaja dicipta oleh [[Mamat Khalid|Mamat]] sebagai penghargaan kepada hero-hero filem Tamil walaupun tidak seberapa. Watak Junna yang dibawkan oleh aktor berbakat, [[Soffi Jikan]]<ref>http://www.speedrider.org/2010/10/estet-dari-pandangan-orang-buta-seni.html</ref> amat menjadi. Watak itu seakan hidup dan berjaya menghidupkan perjalanan cerita ini. Jangan dilupa watak Ponniah yang dijayakan oleh pelakon S. Veerasingam. Watak itu amat membantu jalan cerita filem ini. Pelakon yang memegang watak itu telah melakukan satu kerja yang terbaik.
[[Imej:Estet02.jpg|right|thumb|180px200px|Watak Ponniah yang dibawa oleh S. Veerasingam begitu membantu dalam perjalanan filem ini]]
===Kutipan===
Filem ini dilihat gagal dari segi kutipan dengan hanya mengutip RM 0.35 juta apabila tamat tempoh tayangan. Hal ini memberi sedikitkekecewaan kepada pengarah dan juga penerbit filem ini. Hal ini sedikit memberi cabaran kepada [[Mamat Khalid]] untuk menghasilkan filem bercorak perpaduan.
===Pertandingan===
Filem ini pada awal penalonan dilihat bagai berpeluang cerah untuk meraih kemenangan besar pada FFM 23<ref>http://www.murai.com.my/article/default.asp?article_id=8182&c=1&s=1</ref>. Filem yang mengangkat tema [[1 Malaysia]] ini dilaht bakal menggondol beberapa anugerah justeru memungkinkan untuk memenangi anugerah [[Filem Terbaik (FFM)|Filem Terbaik]]. Filem ini menerima tamparan apabila tidak teralon untuk kategori Skorr Muzik Terbaik<ref>http://amyikram.blogspot.com/2010/10/ffm-23-2010-estet-tidak-layak-ke-skor.html</ref>. Filem ini dilihat bersaing hebat dengan filem [[Magika]] dari segi pencalonan yang diterima<ref>http://www.sinemamalaysia.com.my/main/clippingnews/Filem_Terbaik_FFM23_Estet_atau_Magika_4274</ref>. Pada malam anugerah, filem ini dilihat gagal meraih sebarang anugerah besar pada [[Festival Filem Malaysia ke-23|FFM 23]] apabila hanya mendapat dua anugerah dan kalah kepada filem [[Magika]] bagi pencalonan ''Filem Terbaik''. Hal ini memberi sedikit rasa terkilan kepada [[Mamat Khalid|Mamat]] untuk menghasilkan filem bercorak begini. Beliau merasa terkilan apabila tema perpaduan yang diangkat tidak diberi perhatian oleh juri<ref>http://www.ohbulan.com/ffm-23-mamat-khalid-kecewa-dengan-juri-pulangkan-trofi-anugerah-khas-juri/</ref>.
 
Pencalonan bagi [[Anugerah Skrin 2010]] tidak layak kerana sudah melebihi had tahun untuk layak bertanding dan filem ini bakal bertanding pada [[Anugerah Skrin 2011]] pada tahun berikutnya.
==Pencapaian==
===Festival Filem Malaysia ke-23===