Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Master2841 (bincang | sumb.)
k Pengguna:Master2841/Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu dipindahkan ke Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu: Siap diterjemah.
Master2841 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{Sejarah Malaysia}}
'''Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu''' ialah sekumpulan lima buah [[Negeri-negeriNegeri Melayu]] yang terdiri daripada [[Johor]], [[Terengganu]], [[Kelantan]], [[Kedah]] dan [[Perlis]]. Kumpulan ini tidak menggambarkan negeriNegeri-negeri berikut sebagai satu entiti tetapi hanyalah sebagai satu terma untuk menerangkan tentang negeri-negeri [[Melayu]] berkenaan. Pegawai kanan pentadbiran [[koloni]] [[British]] disitu dikenali sebagai "Penasihat".itu ialah:
*[[Johor]]
*[[Terengganu]]
*[[Kelantan]]
*[[Kedah]]
*[[Perlis]]
 
Kumpulan ini tidak menggambarkan negeri-negeri berikut sebagai satu entiti tetapi hanyalah sebagai satu terma untuk menerangkan tentang negeri-negeri [[Melayu]] berkenaan. [[Johor]] menandatangani Perjanjian perlindungan pada tahun [[1885]] dan akhirnya tunduk kepada tekanan untuk menerima Penasihat British pada tahun [[1904]].
 
Dibawah [[Perjanjian Inggeris-Siam 1909|Perjanjian Bangkok 1909]], [[Siam]] (kini [[Thailand]]) memindahkan hak-hak mereka terhadapa Kelantan, Terengganu, Kedah, dan Perlis kepada pihak [[British]]. Pihak British kemudiannya memaksa negeri-negeri Melayu berkenaan menandatangani perjanjian seperti perjanjian dengan [[Negeri-negeri Melayu Bersekutu]].
 
Pegawai kanan pentadbiran [[koloni]] [[British]] disitu dikenali sebagai "Penasihat".
 
Bahasa rasmi Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu ialah [[Bahasa Melayu]] dengan [[Tulisan Jawi]] sebagai tulisan rasmi.
 
Kesemua negeri ini kemudiannya menyertai [[Malayan Union]] dan sekarang merupakan sebahagian daripada [[Malaysia]].
 
==Lihat juga==