Cakera liut: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
HRoestBot (bincang | sumb.)
Baris 78:
Pada tahun [[1967]] [[International Business Machines|IBM]] memberikan tugasan baru kepada pusat pembangunan storan di [[San Jose, California]]: bangunkan sistem yang mudah dan murah bagi mengisi [[kod-mikro]] ke dalam [[System/370]] [[IBM mainframe|mainframe]]. 370s merupakan mesin IBM pertama yang menggunakan ingatan semikonduktor, dan apabila kuasa ditutup, kod-mikro perlu diisi semula ([[ingatan teras bermagnet]], yang digunakan dalam mesin sebelum 370, the [[System/360]] line, tidak kehilangan kandungannya apabila ditutup). Biasanya tugasan ini diberikan kepada pelbagai [[pemacu pita|pemacu pita (''tape drive'')]] yang disekalikan bersama hampir kesemua sistem 370, tetapi pita adalah besar dan perlahan. IBM mahukan sesuatu yang lebih pantas dan dibina khusus yang boleh juga digunakan bagi mengedar kemaskini pada pelanggan dengan kos serendah US$5.
 
David Noble, bekerja di bawah arahan [[Alan Shugart]], mencuba beberapa penyelesaian sediaada bagi melihat samaada dia dapat memajukan pita stail baru untuk tujuan tersebut, tetapi akhirnya berputus asa dan mula semula. Hasilnya adalah cakera 8-inci (20 cm) baca sahaja yang dipanggil "cakera ingatan", mengandungi 80 (''kilobyte'') (KB)]]. Versi asal adalah cakera sahaja, tetapi kekotoran menjadi masalah besar dan mereka melindunginya dalam bekas plastik yang dialas fabrik yang memerangkap habuk. Peranti baru menjadi bahagian piwaianpiawaian bagi 370 pada [[1971]].
 
Pencipta [[Jepun]], [[Yoshiro Nakamatsu]] (atau Dr. NakaMats), mendakwa bahawa dia secara bebas mencipta prinsip cakera liut semenjak [[1950]], dan dengan itu lesen jualan perlu didapati oleh IBM apabila mereka mula menghasilkan sistem cakera liut mereka.