Susu ibu: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Smim90 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Smim90 (bincang | sumb.)
Baris 10:
Penyusuan bayi dengan susu ibu juga bayi buat ibu yang menyusu atau ibu yang menderma susu ibu. Ia dapat membantu ibu mengekalkan saiz dan struktur rahim dan uterus seperti sebelum mengandung. Membantu mengurangkan pendarahan post-partum termasuk menurunkan kehilangan darah [[nifas]] dan [[wiladah]]. Juga membantu menurunkan berat badan ibu dan melangsingkan badan secara sihat. Penyusuan susu ibu pada bayi dapat mengurang risiko kanser payu dara dalam kehidupan ibu.<ref>womenshealth - breastfeeding benefits mom and baby</ref>
 
 
==Penghasilan==
Dibawah penghasilan [[hormon]] [[prolaktin]] dan [[oksitoksin]] yang dikeluarkan oleh [[kelenjar mammari]], wanita yang mengandung dapat menghasilkan [[susu]] untuk menjadi makanan utama bagi bayinya apabila dilahirkan nanti. Susu ibu yang dihasilkan pada 7 minggu pertama sewaktu bayi masih dalam kandungan dapat menghasilkan [[kolostrum]], dimana ia tinggi akan kandungan [[immunoglobulin]] [[IgA]], dimana dapat memelihara sistem [[gastrointestinal]] bayi dengan baik. Kolostrum juga bertindak menjaga dan melindungi sistem imun semulajadi bayi sehinggalah ia dapat bekerja dengan baik seperti manusia normal biasa. Kolostrum juga dapat menghasilkan [[laksatif]] ringan dan lembut pada bayi, dimana laksatif dapat menghasilkan [[mekonium]] bagi membantu dalam melindungi tubuh dari penciptaan [[bilirubin]] (faktor penyumbang masalah [[kekuningan]] (jaundice).
 
Masalah ketidakmampuan penghasilan susu yang cukup jarang berlaku kepada ibu mengandung didunia ini, kajian menunjukkan ibu di negara-negara membangun lebih mengalami masalah kesukaran menghasilkan nutrien yang cukup dalam susu mereka berbanding ibu dari negara maju.<ref>Prentice, A.M., Paul, A., Prentice, A., Black, A., Cole, T., & Whitehead, R. (1986). Cross - cultural differences in lactational performance. In Maternal Environmental Factors in Human Lactation. Human Lactation 2, pp. 13 = 44 [Hamosh, M., & Goldman, A.S. (eds). New York: Plenum Press.</ref> Terdapat banyak sebab mengapa ibu tidak dapat menghasilkan susu dengan cukup. Mungkin akibat lekapan yang yang kurang betul (i.e. bayi tidak menghisap puting payu dara ibu dengan efisyen atau mungkin juga posisi hisapan dan penyusuan tidak betul), penjagaan yang tidak baik atau pengepaman payu dara bagi pengeluaran susu tidak cukup bagi penghasilan susu yang seimbang, pengambilan ubat-ubatan dan meditasi (misalnya mengandungi estrogen [[kontraseptif hormon]], dimana berkaitan dengan kegagalan penghasilan prolaktin; sindrom ini mungkin memerlukan rawatan seperti penggantian hormon.
 
Jumlah susu yang dihasilkan bergantung pada kekerapan penjagaan payu dara oleh ibu atau [[pengepaman payu dara]]; semakin kerap ibu menjaga bayinya dengan baik atau semakin tinggi kadar pengepaman payu dara, maka makin tinggi la susu ibu yang dihasilkan.<ref name="mayo1">http://www.mayoclinic.com/health/breast-feeding/FL00120</ref><ref>http://www.llli.org/FAQ/increase.html</ref><ref>http://www.askdrsears.com/html/2/T022800.asp</ref><ref>http://parenting.ivillage.com/newborn/nbreastfeed/0,,456z,00.html</ref><ref>http://www.babies.sutterhealth.org/breastfeeding/bf_production.html</ref> Ia sangat membantu untuk menjaga kerana ia merupakan satu permintaan-bayi kadangkala amat memerlukan susu dengan tidak mengikut jadual penyususannya, maka ibu seharusnya lebih peka untuk menghasilkan lebih banyak susu bagi bayinya khususnya dengan meningkatkan kadar pengambilan makanan seimbang dan berzat tinggi. Ibu boleh menggunakan pam payu dara versi elektronik kerana ia dapat merangsang pengeluaran susu dengan baik dan mencukupi. Ada ibu yang mengambil herba seperti[[fenugreek]] yang telah digunakan sejak ratusan tahun lalu secara turun temurun bagi meningkatkan penghasilan susu.<ref>http://pediatrics.about.com/library/breastfeeding/blbreastfeedingza.htm</ref> (Kewujudan produk "Teh Susu Ibu" yang mengandungi bahan herba fenugreek telah meningkatkan tahap pesanan dan permintaan keatas herba tersebut. Terdapat juga preskripsi meditasi yang boleh digunakan seperti [[Domperidone]] (lihat kegunaan label) dan [[Reglan]].{{Citation needed|date=March 2008}} Penghasilan pengeluaran susu ibu juga dikenali sebagai [[galactagogue]].
 
== Komposisi susu ibu ==
Baris 79 ⟶ 86:
| 0.043
|}
 
 
== Lihat juga ==