Dave the Barbarian: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Adnan~mswiki (bincang | sumb.)
Adnan~mswiki (bincang | sumb.)
Baris 19:
 
==Sinopsis==
Siri ini dilatarkan pada [[Zaman Pertengahan]] dan menumpukan kepada Dave, se[[orang gasar]] yang kuat tetapi merupakan pengecut. Bersama-sama dengan saudara kandung perempuannya, Fang dan Candy, serta pak cik mereka, Oswidge, keluarga ini memerintah buat sementara tanah khayalan Udrogoth. bagi pihak Throktar dan Glimia, raja dan permaisuri benar (ibu bapa mereka) yang tidak ada di situ kerana sedang "berjuang dengan kejahatan" (walaupun mereka muncul sekali sekala melalui [[bola kristal tukang tilik]],). danThroktar meninggalkanmenugaskan Candy untuk bertanggungjawab kepadamemerintah kemaharajaan mereka.
 
==Ulasan==
Serupa dengan siri-siri pendahulunya, ''[[The Roman Holidays]]'' yang tidak kekal lama, dan ''[[The Flintstones]]'', ''Dave si Orang Gasar'' mengatur seiring kedua-duayang kuno dan yang moden. Umpamanya, Candy membeli-belah di kawasan membeli-belah tempatan dan menggunakan bola kristal untuk beria-ia membeli-belah dalam talian. Kekadang, siri ini juga menurunkan [[tirai keempat]], dengan seorang watak membuat ucapan langsung kepada penonton.
 
Terdapat [[pengisah]], dikenali sebagai Pencerita — kekadang dirujuk sebagai Pengisah, yang disuarakan oleh [[Jeff Bennett]]. Dia memainkan peranan yang penting dalam pertunjukan ini kerana dia mengawal apa yang berlaku dalam cerita. Dia berupaya bercakap dengan watak-watak dalam pertunjukan dan sebaliknya. Sebenarnya, dia pernah sekali ditangkap sekali oleh ''Dark Lord Chuckles'', si Babi Bodoh, dan terpaksa membaca kisah.
Pertunjukan ini, walaupun dipuji oleh para pengkritik, dihentikan selepas episod ke-22 tanpa alasanmemberikan diberikansebarang alasan. Tidaklah diketahui apa yang akan dirancangkan oleh Saluran Disney. Peminat-peminat pertunjukan ini mengatakan bahawa pembatalan siri ini adalah amat mungkin, dan mengatakan bahawa alasannya bukan kerana pertunjukan ini tidak bermutu, tetapi jenaka-jenakanya kekadang bersifatdianggap berketerlaluan kepadaoleh sesetengah penonton Saluran Disney. Bagaimanapun dari segi stilistik, kelucuan rancangan ini adalah berbeza dengan kebanyakan rancangan Disney. Dave si Orang Gasar masih disiarkan dalam Saluran Disney, kebanyakan kalinya pada slot hujung minggu jam 4.00 pagi. Di [[Australia]], pertunjukan ini disiarkan pada hari bukan hujung minggu jam 11.30 malam.
 
Siri kartun ini pernah ditayangkan di [[Malaysia]] melalui [[Saluran Disney]] serta juga saluran [[TV3]] pada setiap hari Sabtu jam 9:30 pagi.