Stimbot: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Adnan~mswiki (bincang | sumb.)
Adnan~mswiki (bincang | sumb.)
Baris 10:
 
==Cina / Mongolia ==
'''Huo Guo''' ({{zh-tsp|t=火鍋|s=火锅|p=huǒguō}}) merupakan nama Cina bagi "periuk panas" iaitu ''huǒ'' bermaksud "api", manakala ''guō'' bermaksud "periuk". '''''Chinese Fondue''''' ialah istilah [[bahasa Inggeris]] yang biasa digunakan di negara-negara Barat. '''''Da Been Lo''''' ialah istilah [[bahasa Kantonis]] untuk stimbot dan dapat diterjemahkan lebih kurang sebagai "memukul sisi periuk".
 
Gaya masak Cina berasal dari [[Mongolia]] dan [[China]] utara, dan muncul dalam bentuk primitif sejak melebihi seribu tahun dahulu. Orang-[[Orangorang nomad]] [[Mongolia]] masak daging dan sayur di dalam periuk yang diletakkan di atas unggun api. Orang-orang nomadlahMerekalah yang dikatakan memulakan tradistradisi menghiris daging dengan nipis supaya dapat memasak dengan tidaktanpa menggunakan bahan api yang banyak.
 
Stimbot menyebar ke selatan semasa [[Dinasti Tang]] (618-906). Kemudian, orang-orang nomad utara yang menetap di China menambah stimbot dengan daging-daging seperti daging lembu dan daging kambing, manakala orang-orang selatan menambah makanan laut. Menjelang [[Dinasti Qing]], stimbot menjadi popular di kebanyakan kawasan di China.
 
Di banyak rumah moden di bandaraya-bandaraya besar pada hari ini, [[batu arang]] tradisional yang digunakan untuk masakmemasak stimbot telah digantikan dengan versi [[elektrik]] atau [[gas]].
 
Oleh sebab gaya memasak stimboat banyak berubah dari satu kawasan ke satu kawasan, banyakyang lain, bahan-bahan makanan yang berbeza telah digunakan amat berbeza. Sedangkan tidak betul-betul tradisional, adalah seronok untukbagi menguji kaji bahan-bahan dan sos-sos menurut rasa kegemaran sendiri. Satu kelainan Kantonis termasuk mencampurkanmencampuri telur mentah dengan perasa-perasa untuk mengurangkan 'haba' yang diserap oleh makanan dan dengan itu, dapat mengurangkan kemungkinan [[sakit tekak]] selepas hidangan stimbot, menurut teori-teori herba Cina.
 
Daging