Stimbot: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Adnan~mswiki (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Adnan~mswiki (bincang | sumb.)
Baris 90:
==Thailand==
===Sukiyaki Thailand===
Stimboat di Thailand pada mula-mulanya merupakan stimbot gaya Cina, khususnya untuk komuniti etnik Cina yang besar. Bagaimanapun pada dekad [[1960-an]], sebuah rantaian restoran yang dipanggil [[Coca]] membuka cabang sulung di [[Dataran Siam]], [[Bangkok]], dan menghidangkan versi terubah suai stimbot Cina di bawah nama Jepun ''Sukiyaki''. (Walaupun ia hanya sedikit serupa dengan [[sukiyaki]] Jepun, nama itu menarik perhatian orang ramai kerana "''Lagu Sukiyaki''", lagu pop Jepun, merupakan lagu terlaris di seluruh dunia ketika itu.) Dalam versi terubah suai Thailand ini, pelanggan-pelanggan mempunyai lebih banyak pilihan, dengan setiap hidangan jauh lebih kecil berbanding yang biasa supaya dapat membenarkan pelanggan-pelanggan memesan lebih banyak jenis hidangan.
Steamboats in Thailand were Chinese-style hot pots at first, catering mainly to Thailand's sizable ethnic Chinese community. However in the 1960s a restaurant chain called Coca opened its first branch in [[Siam Square]], [[Bangkok]], offering a modified version of the Chinese hot pot under the Japanese name of ''Sukiyaki''. (Although it only vaguely resembled Japanese [[sukiyaki]], it was a catchy name for it because of a Japanese pop song called "The Sukiyaki Song" which was a big worldwide hit at the time.) In this modified Thai version, diners had more options of ingredients to choose from, each portion being considerably smaller in order to enable diners to order many more varieties. The spicy dipping sauce was catered for Thai tastes too, with a lot of chilli, lime and coriander leaves added. This proved to be a massive hit, and it wasn't long before other chains started opening "suki" restaurants across Bangkok and other cities, each with its own special dipping sauce as the selling point. Today the MK chain is the most popular in Thailand with 122 restaurants across the country and 8 in Japan. Coca is making a rapid spread abroad too, already serving Thai suki in 24 outlets across Asia and Australia and further outlets planned in the US and Europe.
 
Sos celupan yang berempah juga disediakan semata-mata untuk rasa-rasa Thailand, dengan banyak cili, [[Buah limau nipis|limau nipis]], dan [[Pokok Ketumbar|daun ketumbar]] ditambahkan. Ini terbukti menjadi makanan terlaris dan tidak lama kemudian, rantaian-rantaian lain memulakan pembukaan restoran-restoran "suki" di seluruh [[Bangkok]] dan bandaraya-bandaraya yang lain, dengan setiap mereka mempunyai sos celupan istimewa yang tersendiri sebagai hujah jualan.
 
Pada hari ini, rantaian [[MK]] adalah rantaian restoran yang terpopular di Thailand, dengan 122 buah resotran di seluruh negara dan lapan saluran keluar di Jepun. Coca juga berkembang dengan pantas di luar negara, dan menghidangkan suki Thailand di 24 buah saluran keluar di seluruh [[Asia]] dan [[Australia]], dengan banyak lagi saluran keluar dirancangkan untuk [[Amerika Syarikat]] dan [[Eropah]].
 
==Jepun==