Henry si Hitam: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Arteyu (bincang | sumb.)
membersihkan, mengemaskini rencana, replaced: Image: → Imej: using AWB
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Panglima Awang''' atau '''''Henry The Black''''' dan '''''Enrique of MelakaMalacca''''' merupakan seorang keturunan [[Melayu]] yang turut serta dalam misi [[pelayaran]] [[Ferdinand Magellan]] untuk mengelilingi dunia . Beliau bertugas sebagai jurubahasa dan pembantu di dalam kapal Ferdinand Magellan. Beliau disebuttelah sebagaidiberikan Henrichnama dalamKristian bahasa'Enrique' (Bahasa Sepanyol) atau 'Henrique' (Bahasa Portugis) setelah dibaptiskan dalam Gereja Katolik Roma oleh pihak Portugis.
 
[[Imej:EnriqueMalaccaCebuanoSugbusaNakaraangPanahon.jpg|thumbnail|250px|Panglima Awang / Enrique of Malacca.]]
Baris 6:
 
==Ekspedisi Ferdinand Magellan==
Ferdinand Magellan atau Fernao de Magalhael merupakan ahli pelayaran [[Portugis]] yang mengetuai angkatan lima buah kapal dengan kelasi seramai 270 orang keluar dari [[Sepanyol]] pada [[1519]] dan telah menjejakkan kaki di kepulauan [[Filipina]]. Di Filipina , beliau telah terbunuh . Oleh itu beliau sebenarnya gagal mengelilingi dunia secara lengkap.
 
Sebelum itu Ferdinand Magellan telah sampai di [[Sabah]] / [[Kepulauan Sulu]] . Tugas beliau diambil alih oleh [[Sebastian Del Cano]] yang menaiki kapal [[Victoria]] dan 17 kelasi yang lain dan sampai semula di Sepanyol pada 8 September 1522.
Baris 97:
[[Kategori:Penjelajahan]]
[[Kategori:Melayu]]
[[Kategori:Kristian Melayu]]
[[Kategori:Indonesia]]
[[Kategori:Malaysia]]