Agronomi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Fantastic4boy (bincang | sumb.)
Aurora (bincang | sumb.)
kemaskini
Baris 1:
{{Portal|Agropedia}}
'''Agronomi''' adalahmerupakan sekelompoksatu cabang [[sains pertanian]] yang dealmemperkatakan denganmengenai kajian tanaman dan tanah yang mana ia bertumbuh. ''Ahli agronomi'' bekerja untuk mengembagmengembangkan methodkaedah yang akan memperbaikikanmemperbaiki kegunaan tanah dan menaikkanmeningkatkan penghasilan makanan dan tanaman fiberserat. Mereka menjalankan kajian [[putaranpenggiliran tanaman]], [[pengairan]] dan [[drainagesaliran]], [[pembiakan tanaman]], [[klasifikasipengelasan tanah]], [[penyuburan tanah]], [[kawalanpengawalan rumput]], dan tempatbahagian lain.
{{wiktionary}}
 
==Pemilihan Pembiakanpembiakan baka==
 
Agronomi termasuk [[pemilihan pembiakan baka]] pada tumbuhan ke menghasilan tanaman terbaik di bawah berbagai keadaan. Pembiakan baka tumbuhan telah menaikkan hasil tanaman dan telah memperbaikikan [[nilai bernutrien]] pada berbagai tanaman, termasuk [[jagung]] dan [[gandum]]. Ia juga telah memberikan jalan ke pengembangan tumbuh-tumbuhan jenis baru. Contohnya, [[kacukan]] bijian yang dipanggil [[tritikal]] telah dihasilkan oleh pembiakan baka campuran [[rai]] dan gandum. Tritikal mengandungi lebih [[protein]] berguna daripada sama ada rai atau gandum.
 
==Agronomi dan Tanahtanah==
{{mainutama|Sains tanah pertanian}}
Ahli agronomi mengajikan cara-cara untuk membuat [[tanah]] lebih berhasil. Mereka mengklasifikasikanmengelaskan tanah dan mengujikannyamengujinya untuk menentukan sama ada ia mengandungi substancesbahan-bahan penting padauntuk pembesaran tumbuhan. Such bahanBahan-bahan bernutrien termasuktersebut termasuklah kompoundsebatian [[nitrogen]], [[fosforus]], dan [[kalium]]. KalauJika sesetengah tanah adalah deficientkurang dalam substancesbahan-bahan ini, baja dapat membekalkannya. Ahli Agronomiagronomi menyiasat gerakan nutrien-nutrien melalui tanah, dan jumlah nutrientnutrien diresap oleh akar tumbuhan. Ahli agronomi juga menguji pengembangan akarnya. Ahli agronomi juga menguji pengembangan akar dan perhubungannya kedengan tanah.
 
==Pemeliharaan Tanahtanah==
 
TambahnyaTambahan lagi, ahli agronomi membinakanmencipta methodkaedah untuk menjaga tanah dan mengurangimengurangkan effectkesan [[hakisan]] oleh angin dan air. Contohnya, teknik yang digelar [[bajakan kontur]] boleh digunakan untuk mecegahkan hakisan tanah dan menyimpan hujan lebat. PengajiPengkaji-pengajipengkaji agronomi juga mencari jalan untuk menggunakan tanah secara lebih berkesan dalam menyelesaikan masalah lain. Masalah seperti ini termasuk pembuangan tahi manusia dan haiwan; [[pencemaran air]]; dan pembinaan tanah kimia yang digelar [[racun perosak]]; yang digunakan untuk membunuh serangga dan perosak-perosak lain.
 
==Permodalan berteoretikberteori==
Lihat [[Ekologi penghasilan berteoretikberteori]]
 
==Pekerjaan ahli agronomi==
 
Kebanyakan ahli agronomi adalah pakar runding, penyelidik, atau guru. Banyak kerja untuk [[stesen eksperimen pertanian]], agensi kerajaan persekutuan atau negeri, pertubuhan perindustrian, atau universiti. Ahli agronomi juga berkhidmat dalam pertubuhan antarabangsa seperti [[Agensi untuk Pengembangan Anatarabangsa]] and the [[Pertubuhan Makanan dan Pertanian]] pada(FAO) Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu.
 
== Lihat pulajuga ==
*[[Stesen eksperimen pertanian]]
*[[Sistem Pertanaman]]
*[[Kejuruteraan Pertanianpertanian]]
*[[Agronomi]]
*[[Kejuruteraan Pertanian]]
*[[Pertanian]]
 
== Bacaan lanjut ==
==Pembacaan selanjutnya==
* [[Ensiklopedia Buku Dunia]] ensiklopedia 1988
*[[Mesin untuk''Machines Pertanian]]on the Farm'' oleh Hope I. Marston, Thomas Nelson, 1982. Untuk pembaca lebih muda.
*[[Dunia Masa''The HadapanFuture untukWorld Pertanian]]of Agriculture'' oleh Wendy B. Murphy, Watts, 1984.
 
{{unreferenced}}
 
[[Kategori:Agronomi|*]]