Matriks ketaksamaan pendapatan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Membuang bahasa sampah terjemahan mesin
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{BM}}
{{kemaskini}}
Konsep ketimpanganketaksamaan adalah berbeza dari yangdengan kemiskinan<ref>UntukBagi kemiskinan sila lihat [[matriks Foster Greer Thorbecke|FGT metrics]].</ref> dan [[distributifpengagihan keadilan|kewajaransaksama]]. '''PendapatanMatriks metrikketaksamaan ketidaksetaraanpendapatan''' atau '''pengedaranMatriks pengagihan pendapatan metrik''' digunakan oleh saintispakar sains sosial untukbagi mengukur pengedaranpengagihan [[pendapatan]], dan [[jurangketaksamaan ekonomi]] di antara paradikalangan peserta dalam ekonomi tertentu, seperti yang daripada negara tertentukhusus atau dunia secara umumamnya. SementaraKetika teori yang berbezaberlainan mungkin cuba untuk menjelaskan bagaimana ketimpanganketaksamaan pendapatan berasal tentangtimbul, ketimpanganmatriks ketaksamaan pendapatan [[Metriksecara (matematik)|metrik]]ringkas hanyasekadar menyediakanmemberikan [[Sistemsistem pengukuran]]ukuran yang digunakan untukbagi menentukan penyebaranpengagihan pendapatan.
 
'''Pengagihan pendapatan''' sentiasa menjadi tupuan utama bagi teori ekonomi dan polisi ekonomi. Ekonomi klasik seperti [[Adam Smith]], [[Thomas Malthus]] dan [[David Ricardo]] memberi tumpuan kepada faktor pengagihan pendapatan, ia itu, pengagihan pendapatan antara faktor pengeluaran utama, tanah, buruh dan modal. Ia sering berkait dengan pengagihan kekayaan sungguhpun fkator berasingan mempengaruhi ketaksamaan kekayaan.
 
Ekonomi moden turut menangani isu ini, tetapi lebih menumpukan kepada pengagihan pendapatan merentasi individual dan isi rumah. Teori penting dan polisi berkait termasuk hubungkait dengan ketaksamaan pendapatan dan pertumbuhan ekonomi. Rencana ketaksamaan ekonomi membincangan aspek sosial dan polisi pada persoalan pengagihan pendapatan.
 
==Definasi pendapatan==
 
 
Baris 7 ⟶ 13:
{{reflist}}
 
==SasteraKesusteraan==
* [[Anthony Barnes Atkinson|A.B. Atkinson]] and F. Bourguignon, ed. (2000). ''Handbook of Income Distribution'', v. 1. Elsevier.[http://www.sciencedirect.com/science/handbooks/15740056 table of contents]
* _____," [[International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences]] (2001), pp.&nbsp;7265-7271. [http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B7MRM-4MT09VJ-1KM&_rdoc=5&_hierId=151000138&_refWorkId=21&_explode=151000131,151000138&_fmt=summary&_orig=na&_docanchor=&_idxType=SC&view=c&_ct=12&_acct=C000050221&_version=1&_urlVersion=0&_userid=10&md5=31b3e7622c74542569643c1276a811ed Abstract.]