Solah Syahadah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 2:
'''Salah Mustafa Muhammad Shehade''' ({{lang-ar|صلاح مصطفى محمد شحادة}}, 24 Februari 1953 – 22 Julai 2002) adalah seorang pemimpin [[Briged Izzudin al-Qassam]], sayap ketenteraan [[Hamas]] sehingga pembunuhannya oleh pihak [[Israel]].<ref>[[CNN]], [http://archives.cnn.com/2002/WORLD/meast/07/23/shehade.profile/index.html ''Shehade was high on Israel most-wanted list''], 23 Julai 2002</ref> Beliau menjadi salah seorang pemimpin berpengaruh Hamas selepas kematian [[Yahya Ayash]] pada 1996.
 
 
== Lahir ==
Beliau adalah anak kepada Mustafa Muhammad Shehadeh, lahir di [[Palestin]], pada tahun [[1927]].
 
Baris 8 ⟶ 10:
Beliau dilahirkan pada tahun 24 Februari 1953, di Palestin.
 
Beliau adalah pemimpin selepas [[Yahya Ayash|Yahya Ayyash]], pada tahun Yahya dibunuh [[1996]], sehingga dia dibunuh pada [[2002]] oleh pihak Israel.
 
Beliau digelar [[kunya]] "Abu Mustafa".
 
== Pembunuhan ==
Dibunuh Salah Shehadeh, komander Izz al-Din al-Qassam, sayap tentera Hamas, pada tarikh 23 (Julai 2002) oleh pengeboman udara dan yang melemparkan bom satu tan dijatuhkan oleh jenis pesawat Israel (F 16) pada bangunan di sebuah persekitaran padat di Kota Gaza. Membunuh 18 warga Palestin, termasuk lapan anak-anak.
 
== Ijazah dan zaman persekolahan ==
Pada tahun 1958, Salah al-pendapatan sekolah dasar dari UNRWA pada usia lima tahun, belajar di Beit Hanoun dalam tahap persiapan, ia lulus SMA dengan pujian di sekolah saya, Jaffa, Palestin High School di Kota Gaza. Tidak membolehkan dia untuk perjalanan ke keadaan fizikal luar negeri untuk menyelesaikan pendidikan tinggi telah menerima penerimaan untuk mempelajari ubat-ubatan dan teknik di universiti di Turki dan Rusia.
 
Bergabung dengan Lembaga Tinggi Perkhidmatan Sosial di Alexandria, pada tahun ketiga mulai komitmen terhadap Islam telah menjadi jelas. Beliau menerima gelaran Bachelor of Social Work dari Mesir.
== Rujukan ==
{{reflist}}