Otot rangka: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Thijs!bot (bincang | sumb.)
k robot Adding: fi, nl, sk, tr, vi
Kalkmat (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Imej:Otot rangka.jpg|thumb|300px|Otot rangka.]]
 
'''Otot rangka''' merupakan sejenis [[otot berstria]] yang lekatmenghubungkan padaantara [[rangka]]satu tulang ke tulang yang lain. Otot rangka digunakan untuk memudahkan pergerakan dan postur badan, dengan mengenakan tekanan[[daya]] kepada [[tulang]] dan [[sendi]] melalui pengecupanpengecutan. Otot rangka secara umumnya kuncupmengecut secara terkawal melalui stimulasi saraf, walaupun ia boleh mengucup secara luar kawal.
 
OtotSel otot rangka mempunyai bentuk bersilinderansilinder panjang dan [[nukleus]] berbilang. Nukleus otot ini terdapat di bawah [[membran plasma]] yang mengosongkan bahagian tengah gentian otot untuk [[miofibril]]. Aturan unik ini membenarkan pergerakan yang lebih berkesan. Otot ini biasanya mempunyai salah satu hujungnya terlekat kepada tulang pegun seperti [[skapula]], dan hujung satu lagi melintasi sendi dan melekat kepada tulang yang lain seperti [[humerus]]).
 
==Bagaimana tulang rangka berfungsi==
Kekuatan otot rangka selari dengan kawasan keratan lintangnya. Kekuatan badan pula bergantung kepada prinsip [[biomekanik]] (jarak di antara selitan otot dan sendi, saiz otot, dan sebagainya). Otot biasanya diatur berlawanan agar apabila satu kumpulan otot mengucup, satu kumpulan otot lagi longaimengendur.
 
Sel otot rangka dirangsangkan oleh [[asetilkolina]] yang di bebaskan di [[persimpangan neuromuskularneuromaskular]] oleh [[neuron motor]]. Apabila sel dirangsangkan, [[retikulum sarkoplasma]]nya akan membebaskan [[ion]] [[kalsium]] (Ca<sup>2+</sup>). Ini akan saling bertindak dengan miofibril dan, dengan itu, mendorong pengucupan otot (melalui [[mekanismemekanisma filamengelongsoran gelongsorfilamen]]. Selain kalsium, proses ini memerlukan [[adenosina trifosfat]] (ATP). ATP dihasilkan melalui proses yang memetabolismekan [[kreatina fosfat]] dan [[glikogen]] yang disimpan dalam sel otot serta [[glukosa]] dan [[asid lemak]] yang diperolehi daripada [[darah]].
 
Setiap neuron motor mengawal sekumpulan sel otot yang dikenali sebagai "unit motor". Apabila lebih tenaga diperlukan, dari apa yang dihasilkan oleh satu unit motor, lebih banyak unit dirangsangkan; ini dikenali sebagai "penglibatan unit motor". Jika lebih tenaga diperlukan dari apa yang boleh di dapati dari pengucupan unit semasa, neuron motor akan menghantar rangsangan tambahan; ini menyebabkan proses "penjumlahan pengecutan" yang meningkatkan tahap pengucupan. Jika otot mengucup secara maksima, ia dikatakan telah mencapai tahap "pengucupan tetanik".