Muawiyah bin Abu Sufyan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 23:
Muawiyah terkenal dengan usahanya mencantikkan [[Damsyik]], ibu kota [[Kerajaan Bani Ummaiyyah]]. Beliau juga pernah melakukan serangan ke atas [[Constantinople]], ibu kota Byzantine walaupun gagal menawan kota terbabit. Kebanyakan orang Islam memuji tindakan Muawiyah yang mengembangkan empayar Islam dengan begitu luas sehingga mampu mengugat [[Constantinople]].
 
Golongan [[Syiah]] pula percaya semua tindakan Muawiyah adalah penderhakaan dan percaya bahawa Muawiyah sepatutnya menyerah diri kepada Saidina Ali sahaja. Golongan [[Syiah]] yang digelar [[Rafidhah]] adalah golongan yang terkeluar dari Islam (?){{fact}}. Mereka amat membenci sahabat-sahabat Rasulullah dan para isteri baginda. Mereka menggelar sahabt-sahab sebagai [[kafir]](?). Para [[Ummahatul Mukminin]] sebagai [[pelacur]](?){{fact}}. Mengikut sejarah sahih, Saidina Ali dan Ahlul bait menolak [[Syiah]]{{fact}}. Mengikut Imam Mazhab yang empat, Imam Bukhari, ImamGhazali dan ramai lagi. Taraf [[Syiah]] sama sahaja seperti orang kafir lain (?){{fact}}.
 
Muawiyah juga terkenal dengan pemerintahan sistem Monarki apabila Muawiyah melantik anaknya [[Yazid I]] menjadi khalifah lalu melanggar perjanjian dan perlantikan beliau bukan daripada sistem Syura.