Gempa bumi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Amirobot (bincang | sumb.)
k r2.7.1) (bot menambah: ckb:بوومەلەرزە
Baris 19:
Gempa bumi tektonik disebabkan oleh perlepasan tenaga yang terhasil daripada geseran batuan di keretakan memanjang sepanjang batuan sempadan [[plat tektonik]]. Tenaga dihasilkan oleh tekanan antara batuan dikenali sebagai kecacatan tektonik. Kesan ini adalah seperti gelang getah ditarik dan dilepaskan dengan tiba-tiba.
 
:'''== Gempa bumi gunung berapi ==
 
Gempa bumi gunung berapi berlaku berdekatan dengan [[gunung berapi]] tetapi mempunyai cara keretakan memanjang yang sama dengan gempa bumi tektonik. Gempa bumi gunung berapi disebabkan oleh pergerakan [[magma]] ke atas dalam gunung berapi, di mana geseran pada batu-batuan menghasilkan gempa bumi.
Baris 29:
'''Gempa bumi''' adalah getaran atau gegaran pergerakan [[kerak bumi|permukaan bumi]]. Gempa bumi biasanya disebabkan oleh pergerakan rekahan geologi, kecacatan zon quasi-planar di kerak bumi. Perkataan gempa bumi juga digunakan untuk menunjukkan kawasan punca. Permukaan bumi sentiasa bergerak dalam pergerakan tektonik, dan gempa bumi berlaku disebabkan tekanan melebihi keupayaan bahan [[bumi]] menanggungnya. Keadaan ini sering dijumpai di sempadan [[plat tektonik]] di mana [[kerak bumi]] atau ''lithosphere'' terpisah. Kejadian yang berlaku di sempadan plat dikenali sebagai gempa bumi interplat; gempa bumi dalam plat lithosphere dikenali sebagai gempa bumi intraplat.
 
Gempa bumi berlaku setiap hari di [[bumi]], tetapi kebanyakannya adalah kecil dan tidak menyebabkan kerosakan. Gempa bumi yang kuat mampu menyebabkan kerosakan dan kehilangan nyawa yang besar melalui beberapa cara termasuk retakkan pecah (''fault rupture''), getaran bumi (gegaran) banjir disebabkan oleh [[tsunami]], empangan pecah, pelbagai jenis kerosakan muka bumi kekal seperti tanah runtuh, tanah lembik, dan kebakaran atau perlepasan bahan beracun. Dalam gempa bumi tertentu, sesuatu cara kemusnahan lebih menonjol, dan dalam sejarah setiapnya menyebabkan kerosakan dan kehilangan nyawa yang teruk, tetapi kebanyakan gempa bumi, gegaran merupakan paling menonjol dan juga merupakan punca utama kerosakan.'''[
 
== Gempa bumi besar pada abad ke-20 ==