Malayan People's Anti-Japanese Army: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 60.50.176.238 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Xqbot
Baris 1:
'''Malayan People's Anti-Japanese Army''' (terjemahan: '''Tentera Anti-Jepun Penduduk Tanah Melayu''') atau singkatannya '''MPAJA''' ialah satu pertubuhan [[Parti Komunis Malaya]] (PKM) atau juga dipanggil '''Bintang Tiga''' telah memerintah [[Tanah Melayu]] selama empat belas hari pada tahun [[1945]]. Ramai orang keturunan [[Cina]] menganggotai pertubuhan ini kerana mempunyai perasaan benci terhadap [[Jepun]] yang telah menakluki negara [[China]] pada masa itu. Waktu ini adalah jangkamasa yang bermula dari tarikh tentera Jepun mengaku kalah kepada Tentera Bersekutu pada [[16 Ogos]] [[1945]] sehinggalah tarikh kepulangan tentera [[British]] kembali ke Tanah Melayu untuk menubuhkan Kerajaan Pentadbiran British.
 
 
== Kerjasama dengan British ==
Semasa pendudukan Jepun di Tanah Melayu, Parti Komunis Malaya telah bekerjasama dengan British untuk memerangi Jepun. Parti Komunis MalayaPKM berjaya mempengaruhi British membebaskan semua tahanan politik yang berhaluan kiri. Mereka tidak membebaskan parti politik berhaluan kanan.
 
Kerjasama antara PKM dan British telah menghasilkan [[Sekolah Latihan Khas 101]] di [[Singapura]]. Latihan yang diberi di sekolah tersebut adalah dalam bentuk [[perang gerila]]. PKM telah membentuk MPAJA atau Bintang Tiga.
Semasa pendudukan Jepun di Tanah Melayu, Parti Komunis Malaya telah bekerjasama dengan British untuk memerangi Jepun. Parti Komunis Malaya berjaya mempengaruhi British membebaskan semua tahanan politik yang berhaluan kiri. Mereka tidak membebaskan parti politik berhaluan kanan.
 
Kerjasama antara PKM dan British telah menghasilkan [[Sekolah Latihan Khas 101]] di [[Singapura]]. Latihan yang diberi di sekolah tersebut adalah dalam bentuk [[perang gerila]]. PKM telah membentuk MPAJA atau Bintang Tiga.
 
Selepas berjaya mengusir tentera Jepun, satu konflik timbul disebabkan polisi tentera British yang sebenarnya anti-komunis.
<br />
 
{{unreferenced}}
== Modus operandi ==
Sewaktu pemerintahan Jepun, orang Melayulah yang majoritinya menganggotai Pasukan Polis Jepun yang dikenali sebagaisebagi '''[[Jookidam]]''', di Tanah Melayu. Dalam masa empat belas hari tersebut banyak orang Melayu yang dibunuh oleh Tentera MPAJA atau Bintang Tiga atas tuduhan bersubahat dengan Tentera Jepun. Tentera Jepun memang anti kaum CinaChina. Dalam masa empat belas hari itu berleluasalah anggota Bintang Tiga dengan memasukimemasukki kampung-kampung untuk mencari bekas ahli-ahli Jookidam, yang kebanyakannya orang Melayu.
 
Kebencian Bintang Tiga kepada Jepun adalah lanjutan dari penaklukan negara China oleh Jepun dimana ramai orang China yang telah dibunuh terutamanya di Nanjing dalam apa yang panggil “Massacre of Nanjing”. Tentunya mereka tidak mempercayai orang China dan begitu juga orang China amat memusuhi Tentera Jepun. Dan kebanyakan mangsanya adalah pengawal-pengawal kampung dalam bentuk Jookidam itu.
 
[[Modus operandi]] pembunuhan yang dilakukan oleh Bintang Tiga adalah dengan membawa bekas-bekas anggota Jookidam, ketepi hutan dan disuruh menggali lubang. Kemudian mereka dipukul dengan kayu, besi atau belakang cangkul dan ditanam kedalam lubang yang sudah siap digali. Mungkin ditanam hidup-hidup. Ada juga yang ditembak ditepi lubang dalam keadaan berlutut. Ada pula yang digantung selepas perbicaraan singkat tanpa pembelaan. Malah tiada siapa yang berani membela kerana takut disyakki sebagai pembelot juga.
 
[[Kategori:Sejarah Malaysia]]
 
[[de:Malayan Peoples’ Anti-Japanese Army]]
[[en:Malayan Peoples' Anti-Japanese Army]]
[[ru:Антияпонская армия народов Малайи]]