Rumus: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Fantastic4boy (bincang | sumb.)
Aurora (bincang | sumb.)
terjemah
Baris 1:
{{kegunaanlain}}
{{dablink|For other senses of this word, see [[formula (disambiguation)]].}}
 
Dalam [[matematik]] dan [[sains]], sebuah '''rumus''' atau '''formula''' adalah cara ringkas untuk menyatakan penerangan secara bersimbol (seperti dalam sebuah rumus [[matematik]] atau [[kimia]]), atau perhubingan umum di antara perjumlahan. Salah satu rumus yang masyur adalah ''[[E=mc²]]'' [[Albert Einstein]] (lihat [[kerelatifan khas]]).
(lihat [[special relativity]]).
 
==Rumus dalam matematik==
 
Dalam [[mathematicsmatematik]], rumus membentuk penilaian krusialgenting pada banyak perkiraan. Contohnya masalah menentukan [[isi padu]] pada sebuah [[sfera]] adalah satu yang memerlukan beberapa jumlah [[integralkalkulus calculuskamiran]] untuk menyelesainyamenyelesaikannya. Walaubagaimanapun,Walau denganbagaimanapun, menyelesaikanselepas inimenyelesaikannya sekali, ahli matematik boleh menghasilkan sebuah rumus untuk menjelaskan isi padu dalam segi parameter lain ([[jejari]] contohnya). Rumus terutamayang ini adalah:
 
:<math>V = \begin{matrix} \frac{4}{3} \end{matrix} \pi r^3</math> (the <math>\pi</math> dalam rumus ini adalah bilangan [[pi]]).
 
DenganSetelah menentukan penilaian ini, dan mengadakan sfera yang kita mengetahui jejarijejarinya kita boleh dengan cepat dan mudahnya menentukan isi padu. NyatakanIngat bahawa bilangankuantiti <math>V</math>, isi padu, dan <math>r</math> jejari dinyatakan sebagai huruf-huruf tunggal. Dengan konvensi ini, sementarawalaupun kurang penting dalam relativiti rumus yang agak mudah, bermaknamembolehkan bahawa ahli matematik akan cepat-cepat manipulatememanipulasi rumus yang lebih besar dan lebih kompleks dengan cepat.
 
Dalam matematik umum tidak ada perbezaan essentialumum pada erti dengan istilah "[[kenyataan (matematik)|kenyataan]]", walaupun perkataan "rumus" tendsbiasanya todikhaskan beuntuk reservedkenyataan for an expression thatyang "canboleh standberdiri ondengan its ownsendiri", that has a meaning outside ofyang themempunyai immediatemaksud contextdi inluar whichkonteks ityang appearsdiperkatakan anddan amaksud significanceyang thatboleh candifahami bedari graspedgerak intuitivelyhati.
 
The majority of all mathematical study revolves around formulae in many different forms from [[quadratic equations]] to the equations of motion (mainly used in mechanical mathematics and [[physics]]). In a general context, formulae are applied to provide a mathematical problem for real world problems. Some may be general formulae designed to explain a phenomena experienced everywhere - an example is force = mass x acceleeration. It is a formula which applies anywhere in the universe. Other formulae may be specially created to solve a particular problem - for example using the equation of a [[sine curve]] to model the movement of the tides in a bay. In all cases however, formulae form the basis for all calculations.
Baris 18 ⟶ 17:
==Rumus dalam komputer==
 
Dalam [[komputer]], sebuah rumus biasanya menjelaskan sebuah perngiraanpengiraan, seperti penambahan, untukyang dilakukan pada dua atau lebih variasipembolehubah. Sebuah rumus sering implicitly memberikandiberikan dalam bentuk sebuah [[arahamarahan]] [[komputer]] seperti
 
'''Jumlah buah-buahan = bilangan Epal + bilangan Oren.'''
 
Dalam terminologi [[komputerspreadsheet]] [[spreadsheetkomputer]] terminology, sebuah rumus yang biasanya sebuah [[textrangkaian stringteks]] dalam bentuk
 
'''= A1 + A2'''
Baris 36 ⟶ 35:
*[[Spreadsheet]]
 
[[Kategori:Matematik]]
{{math-stub}}
[[CategoryKategori:MathematicsSpreadsheet]]
[[Category:Spreadsheets]]
 
[[de:Formel (Mathematik)]]
[[da:Matematisk formel]]
[[en:Formula]]
[[eo:Formulo]]
[[hu:Képlet]]