Tenaga nuklear: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
FoxBot (bincang | sumb.)
Baris 15:
Pada tahun 2005, tenaga nuklear membekalkan 6,3% tenaga dunia dan 15% kuasa elektrik dunia. [[Amerika Syarikat]], [[Perancis]], dan [[Jepun]] menggunakan 56,5% elektrik yang dihasilkan oleh loji nuklear. Pada tahun 2007, [[IAEA]] melaporkan terdapat 439 reaktor nuklear di dunia yang beroperasi di 31 negara.
 
Amerika Syarikat menghasilkan paling banyak tenaga nuklear, dengan tenaga nuklear membekalkan 19% tenaga elektrik yang ia gunakan, sementara Perancis menghasilkanmTenaga peratusannuklear, tertinggikadangkala disebut tenaga elektrikatom, dariialah reaktorsejenis nukleartenaga iaituyang sebanyak"mengikat" 80%nukleus padasesebuah 2006atom. DiTenaga [[Kesatuanini Eropah]],boleh tenagadibebaskan melalui tindakbalas nuklear membekalkanseperti 30%pereputan tenagaradioaktif elektrik.serta Dasarpembelahan tenagaatau pelakuran nuklear. berbezaSelain antaraitu, negara-negaraia Kesatuanjuga Eropah,merujuk dankepada sesetengahteknologi negaraatau sepertiindustri [[Austria]],tenaga [[Estonia]],nuklear danyang [[Ireland]],membolehkan tidakpenjanaan mempunyaitenaga stesyensekunder seperti tenaga elektrik. Tenaga nuklear aktif.ini Sebagaidihasilkan perbandingan,dari Perancisreaksi memilikinuklear banyak(iaitu lojibukan letupan) terkawal. Loji komersial menggunakan reaksi pembelahan nuklear, denganuntuk 16menghasilkan stesenelektrik. pelbagaiReaktor unitutiliti elektrik memanaskan air untuk menghasilkan wap, yang kemudian digunakan ketikauntuk inimenghasilkan tenaga elektrik.
 
Tenaga nuklear mula ditemui oleh ahli fizik Perancis bernama Henri Becquerel pada tahun 1896, ketika beliau mendapati bahawa kepingan fotografi yang disimpan di dalam gelap berdekatan dengan uranium telah berubah kehitaman seperti kepingan sinar X, yang baru sahaja ditemui pada tahun 1895.[1]
Di AS, walaupun industri tenaga eletrik daripada arang batu dan gas diramalkan bernilai $85 bilion menjelang 2013, janakuasa tenaga nuklear dianggarkan bernilai $18 bilion.
 
Tenaga nuklear dibebaskan oleh tiga proses eksoterma, iaitu "Pereputan radioaktif", yang melibatkan satu proton atau neutron dalam nukleus radioaktif yang mereput lalu membebaskan samada zarah-zarah, sinaran elektromagnet (seperti sinar gamma), neutrino atau kesemuanya sekali; "pembelahan nuklear, yang membelah satu nukleus berat menjadi dua (atau jarang sekali tiga) nuklues yang lebih ringan; dan "pelakuran nuklear, yang menggabungkan dua nukelus atom untuk membentuk satu nukleus yang lebih berat.
Kebanyakan kapal laut tentera dan beberapa kapal awam (seperti kapal pemecah ais) menggunakan pendorong marin nuklear, suatu bentuk pendorong nuklear. Beberapa kenderaan angkasa telah dilancarkan dengan menggunakan reaktor nuklear seperti RORSAT kepunyaan Soviet dan SNAP-10A kepunyaan Amerika.
 
Pereputan radioaktif adalah satu tindakbalas yang berlaku secara spontan, rawak dan semula jadi. Pembelahan nuklear pula, yang tidak berlaku secara semula jadi, telah digunakan secara meluas dalam penjanaan tenaga elektrik sejak 1950-an lagi. Sementara itu, pelakuran nuklear boleh berlaku secara semula jadi, seperti dalam Matahari, dan secara buatan. Walaupun, proses itu telah dibuktikan boleh dilakukan secara buatan, namun terdapat beberapa masalah seperti kawalan ke atas tindak balas, yang perlu diatasi sebelum proses ini boleh dilakukan secara besar-besaran.nuklir]]
Penyelidikan antarabangsa terus dibuat untuk penambahbaikan dalam teknologi tenaga nuklear seperti dalam aspek keselamatan loji, penggunaan pelakuran nuklear, dan kegunaan tambahan dalam proses pemanasan seperti pengeluaran hidrogen, penyulingan air laut, dan untuk digunakan dalam sistem pemanas di sesuatu daerah.
 
===Rujukan===
<div class="references-small"> <references /> </div>
 
[[Kategori:Tenaga|Nuklear]]
[[Kategori:Nuklear]]
 
[[als:Kernenergie]]
[[ar:الطاقة النووية الكامنة]]
[[an:Enerchía nucleyar]]
[[ast:Enerxía nuclear]]
[[az:Nüvə enerjisi]]
[[id:Daya nuklir]]
[[bs:Nuklearna energija]]
[[bg:Ядрена енергия]]