Rencana: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Drmyrool88 (bincang | sumb.)
leftenan general datuk abdullah
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh Drmyrool88 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Luckas-bot
Baris 1:
'''Rencana''' atau '''makalah''' ialah [[karangan]] atau [[cerita]] tentang sesuatu perkara yang dapat berdiri sendiri, biasanya terdapat di dalam suatu karya yang lebih besar. Karya bukan rekaan ini dapat diterbitkan dalam [[surat khabar]], [[majalah]], [[jurnal]] atau [[penerbitan]] lain. Setiap rencana lazimnya mengandungi nama [[penulis]] atau pengarang.
{{Infobox_Person
{{tunas}}
| name = LTD.GEN.DATUK ABDULLAH SAMSUDDIN (RTD)
| image = Jafri.Malin.jpg
| image_size = 180px
| birth_date = {{birth date|1930|20|10}}
| birth_place = [[Teluk Air Tawar]], Penang, Malaysia
| known_for = Chief of Defence Intelligence Staff (CDIS).
}}
 
[[Kategori:Naratologi]]
'''LTD.GEN.DATUK ABDULLAH [[bin]] Samsuddin''' adalah bekas Ketua [[Jabatan Neurosains]], Kampus Kesihatan, [[Universiti Sains Malaysia]], [[Kubang Kerian]], [[Kota Bharu]] [[Kelantan]]. Beliau juga merupakan salah seorang perintis yang memperkenalkan dan mempertingkatkan bidang neurosains klinikal dan experimental di Malaysia serta memperluaskannya melalui Akademi [[Sains]] [[Malaysia]].<ref>[http://www.akademisains.gov.my/index.php?option=com_content&task=view&id=266&Itemid=321 Akademi Sains Malaysia 2007 - 2008. All rights reserved.]</ref> Beliau menjayakan program di peringkat Sarjana di [[Malaysia]] dengan kerjasama [[Kementerian Kesihatan Malaysia]] dengan mendirikan satu-satunya program seperti ini di IPTA/IPTS iaitu Sarjana Surgeri (Neurosurgeri), Sarjana Sains (Neurosains), Doktor Falsafah (Neurosains) dan Sarjana [[Perubatan]] Lanjutan (Neurologi). Dengan usaha-usaha ini, jumlah pakar bedah saraf di Malaysia telah meningkat dua kali ganda ke satu jumlah yang membanggakan di bawah [[Rancangan Malaysia]] Kelapan dan [[Rancangan Malaysia Kesembilan ]]. Jumlah saintis neuro yang bertambah sebanyak satu kali ganda juga telah mula berkhidmat di universiti-universiti tempatan lain.
[[Kategori:Penulisan]]
[[Kategori:Rencana| ]]
 
[[ar:مقالة]]
== Pendidikan ==
[[az:Məqalə]]
Beliau telah mendapat pendidikan di [[Sekolah Melayu Teluk Air Tawar]] atau lebih dikenali pada masa itu sebagai daripada Januari 1936 hingga 1940. Kemudian,beliau telah melanjutkan pengajian ke [[Sekolah Tinggi Bukit Mertajam]] mulai [[Januari 1941]] hingga [[20 Mac 1952]]. Setelah itu beliau mendaftarkan diri [[Malay Regiment]] di Port Dickson serta ditabalkan sebagai 12 terbaik pelatih di tukarkan ke PRE OCTU Wing Port Dickson.Pada [[13 Ogos 1952]] beliau menjadi tetamu undangan serta mengambil photo kenangan dengan [[General Templer]].Pada [[17 Ogos 1952]] hingga [[28 Ogos 1952]] Datuk Abdullah menjalani latihan ketenteraan di sekitar Tanah Melayu bersama [[Federation Regiment]] sehinnga [[28 Ogos 1952]] termaksud Pulau Pinang,Taiping,Ipoh,Kuala Lumpur dan Melaka.
[[id:Artikel]]
Pada [[19 Mac 1953]] beliau berlepas ke [[London]] dengan kapal perang [[H.M.S. Empire Orwell]] dan tiba di sana pada [[3 April 1953]].Sebelum itu, beliau menjalani latihan pertama di [[Eaton Hall,Officer Cadet School,Chester,England]] dan lulus pada [[22 Ogos 1953]].Disebabkan kejayaan latihan itu,beliau terus menyambung ilmu ketenteraan di [[Royal Military Academy]] di [[Sandhurst]] pada [[9 September 1953]]. Dengan ketekunan dan segala ilmu ketenteraan yang beliau terima,akhirnya mendapat [[2nd Lieutenant]] pada [[3 Februari 1955]].
[[bg:Статия]]
Seterusnya beliau pulang ke tanah air dan mendaftarkan diri di [[Federation Regiment HQ]] di [[Butterworth]] dan sekaligus ditauliahkan sebagai [[Lietenant]]
[[cs:Článek]]
Pada tahun 2001 Profesor Jafri telah menjadi Felo American College of Surgeons dan selang empat tahun kemudian pada tahun 2004 beliau menjadi salah seorang dari Felo Royal College of Surgeons, [[Edinburgh]].Beliau juga menjadi Felo European Stroke Society pada tahun 2008.Setahun selepas itu beliau dilantik menjadi Felo Akademi Sains Malaysia.<ref>[http://www.kck.usm.my/index.php/Berita/profesor-jafri-malin-dilantik-felo-asm.html PROFESOR JAFRI MALIN DILANTIK FELO ASM.]</ref>
[[da:Artikel (skrift)]]
 
[[de:Journalistische Darstellungsform]]
Fellowship penyelidikan yang telah diperolehinya ialah pada September 1994 hingga Disember 1994 iaitu Felo penyelidik Neurofisiologi , Jabatan Neurologi, Hospital Universiti Ghent, [[Belgium]] (di bawah selaian Prof Jacques De Reuk) dan pada Dis 1994 hingga Mei 1995 Felo Penyelidik Elekta (Elekta Fellowship award) ,[[Sweden]] dalam pengkhususan Stereotaktik, ''Functional,Movement Disorder dan Pain'' Neurosurgeri di Hospital Universiti Karolinska [[Stockholm]], [[Sweden]] (dibawah seliaan Prof Bjorn Meyerson). Diteruskan lagi pada 1995 hingga 2009 latihan pengkhususan Neurovaskular,Neurointensif dan Neurosains di [[Jerman]] dan [[Amerika Syarikat]].
[[el:Άρθρο]]
 
[[en:Article (publishing)]]
== Pengalaman profesional ==
[[es:Artículo]]
Pada tahun 1999 beliau mendapat [[Anugerah Saintis Muda Negara]] [[Malaysia]]. Mulai tahun 2001-2009 beliau dilantik untuk menjadi Penyelaras program Sarjana Neurosurgeri, neurologi dan Sarjana/Phd Neurosains di Pusat Pengajian Sains Perubatan. Beliau juga menjadi Ketua Penyelidikan Kelompok ("Kluster") Sains [[Otak]], Pusat Pengajian Sains [[Perubatan]] USM pada tahun 2004 hingga 2010. Beliau juga telah menjadi Ahli Jawatankuasa, Rangkaian Program Neuro Sains, Pertubuhan Penyelidikan Otak Antarabangsa atau dalam bahasa Inggerisnya International Brain Research Organization(IBRO) pada 2007. Kejayaannya tidak berhenti di situ, apabila beliau telah dilantik menjadi Ketua Pengarang Jurnal Sains Perubatan,Malaysian Journal of Medical Sciences pada 2008. Pada tahun 2009 beliau di lantik sebagai Presiden Persatuan Alumni Doktor Perubatan USM dan juga Presiden Society for Neuroscience, Amerika Syarikat (Malaysian Chapter) dalam tahun 2009.
[[fa:مقاله]]
 
[[fr:Article de presse]]
== Penerbitan dan ciptaan ==
[[ko:기사 (글)]]
Penerbitan dan ciptaan yang telah dilakukan oleh Professor Jafri setakat 2009 adalah 136 buah manuskrip, 5 bab di dalam sebuah [[buku]], 5 buah buku sebagai editor utama, pemenang hadiah [[emas]] dan [[gangsa]] di peringkat [[antarabangsa]] dalam pertandingan inovasi beberapa produk dan mempunyai 2 "paten tertangguh".
[[it:Articolo (giornalismo)]]
 
[[he:מאמר]]
== Petikan daripada Estidotmy ,Akademi Sains [[Malaysia]] ==
[[mn:Өгүүлэл]]
Kata beliau ini dipetik daripada Estidotmy bulan Disember 2009 iaitu
[[nl:Artikel (redactioneel)]]
{{cquote|Otak dan minda merupakan sumber kepada segala tingkah laku manusia dan bertanggungjawab untuk menjalankan proses berinteraksi didalam masyarakat majmuk Malaysia kita. Masyarakat menikmati apa juga di sekeliling mereka kerana adanya otak dan minda yang berebeza daripada satu orang ke orang yang lain.Ini melahirkan satu proses berinteraksi unik yang aktif dan dapat di lihat daripada segi sosial. Misalnya,bidang neurosains sosial ini merupakan satu bidang khas yang diselidiki kerana tatkala manusia berkumpul di satu tempat, menikmati keindahan tempat tersebut sambil berborak dan berinteraksi,satu proses gabungan dan interaksi otak dan minda diwujudkan daripada kalangan manusia yang berbeda agama,jantina dan latarbelakang.<ref>http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=1118&pub=utusan_malaysia&sec=Timur&pg=wt_01.htm&arc=hi</ref>
[[ja:記事]]
<ref>http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=1118&pub=utusan_malaysia&sec=Timur&pg=wt_02.htm&arc=hive</ref> Saintis negara -negara maju sudah bermula pada bulan September 2009 (www.dom2009.de) dengan gelombang era neurosains dan minda daripada 2010-2020 dan kita di [[Malaysia]] tidak harus ketinggalan.Apabila [[gelombang]] neurosains ini berakhir pada tahun 2020,masa itu baru Malaysia hendak mendirikan Institute dan sebagainya.Sepatutnya pusat penyelidikan di dirikan sekarang semasa gelombang ini bermula supaya Malaysia dapat bersaing dan tidak ketinggalan
[[no:Artikkel (prosaform)]]
 
[[nn:Artikkel]]
Ada tiga perkara yang saling berinteraksi dan mempunyai perkaitan iaitu sains, agama dan masyarakat. Masyarakat menerima sains kerana bidang ini memenuhi keperluan dan kemahuan hidup mereka.
[[ps:ليکنه]]
 
[[pl:Artykuł prasowy]]
Namun perlu difahami, daripada segi hierarki, agama terletak di tempat teratas, tempat kedua, sains dan ketiga ialah seni.Jarak perbezaan sains dengan seni juga tidak jauh bukan beribu batu, keduanya mempunyai pertalian selari seperti lagu dan irama, jiwa dan raga,hati dan otak/minda.Tanpa sains mananya seni dan tanpa seni mananya sains.}}
[[pt:Artigo (publicações)]]
 
[[rmy:Lekh]]
== Khidmat kepada [[masyarakat]] [[sains]] di [[Malaysia]] ==
[[ru:Статья (жанр журналистики)]]
 
[[sl:Članek]]
Belaiu mempunyai index H sebanyak 12 menggunakan nama MA Jafri,JM Abdullah,J Abdullah.Jafri Malin Abdullah,Jafri Abdullah,Malin J untuk penerbitannya.(www.scopus.com). Prof. Jafri Malin merupakan salah seorang perintis yang memperkenalkan dan mempertingkatkan bidang neurosains di USM serta memperluaskannya. Beliau juga turut menjayakan program pengajian tinggi di USM iaitu program Sarjana Surgeri (Neurosurgeri), Sarjana Sains (Neurosains), Phd (Neurosains) dan Sarjana Perubatan Lanjutan (Neurologi).
[[sr:Чланак]]
 
[[fi:Artikkeli (kirjallisuus)]]
Beliau juga turut menyelia 27 orang pelajar Sarjana Surgeri (Neurosurgeri), 18 orang pelajar Sarjana Sains (Neurosains) dan empat pelajar Phd. Untuk memperluaskan bidang neurosains dan memperkenalkannya di serata dunia beliau telahpun dilantik oleh Neuroscience Programme Network IBRO, [[Paris]] untuk meningkatkan neurosains di negara-negara [[Asia Tenggara]].
[[sv:Tidningsartikel]]
[[tl:Artikulo (paglilimbag)]]
Beliau juga menjadi Presiden, Society For Neuroscience, USA Malaysia Chapter. Beliau juga banyak menjalankan kolabrasi dengan institusi-institusi dalam dan luar negara seperti [[Universiti Malaysia Terengganu]], [[Universiti Putra Malaysia]], [[Universiti Darul Iman Malaysia]], University of Vienna (Austria), Max Planck Institute For Neuropsychiatry,European Neuroscience Institute di [[Germany]], CIREN Cuba dan juga University of Ghent (Belgium). Tujuan kerjasama ini diwujudkan adalah untuk memperolehi teknologi baru daripada barat yang boleh disalurkan kepada staf dan pelajar di USM. Perkongsian teknologi terkini antara negara maju seperti Jerman, [[Belgium]], [[Sweden]], [[Austria]] dan [[Cuba]] diletakkan sebagai batu asas untuk menyediakan pendekatan penyelidikan yang intensif demi kemajuan negara.
[[th:บทความ]]
 
[[tr:Makale]]
Beliau juga turut aktif menjalankan penyelidikan dan menyebabkan jabatan ini adalah antara unit yang paling aktif dalam bidang penyelidikan di USM terutamanya penyelidikan “stroke” dan kanser otak. Pencapaian yang paling membanggakan antaranya ialah penciptaan peralatan endoskop yang canggih untuk kegunaan surgeri invasif, kajian genetik barah otak yang diiktiraf dengan penerbitan dalam jurnal-jurnal antarabangsa yang terkenal dan penghasilan biomaterial, iaitu Bovine Pericardium untuk Duraplasty.
[[uk:Стаття (жанр журналістики)]]
 
[[zh:条目]]
Sejajar dengan halatuju USM iaitu ‘bertanda aras antarabangsa’ Jabatan ini bergiat aktif dalam bidang penyelidikan di peringkat antarabangsa. Beliau juga merupakan salah seorang yang terlibat dalam pencetusan idea bagi penubuhan "Brain Sciences Cluster" pada tahun 2004 dan seterusnya mulai 2009 menjadi salah seorang ahli "Brain Mind Nexus" pada 29hb Oktober 2009 yang diterajui oleh Prof Zalina Ismail.
 
Kewujudan Brain Mind Nexus yang menyediakan ‘jaringan’ persefahaman dan penyelidikan bersama yang menyeluruh di antara Kampus-Kampus Kejuruteraan, Induk, Kesihatan, dan Universiti lain di Malaysia untuk memastikan kajian neurosains dan kognitif dapat dikekalkan sekaligus menaikkan nama negara Malaysia serta memperkenal dan memartabatkan bidang Neurosains di persada antarabangsa.
 
== Realiti penyelidikan sains Otak dan Minda Malaysia di peringkat antarabangsa ==
 
Mengikut apa yang ditunjukkan didalam buku Penyelidikan sains asas, gunaan dan klinikal neurosains: perjuangan yang belum berakhir oleh Jafri Malin Abdullah keluaran Penerbit USM 2006
 
 
{{cquote|Ilmu neurosains merangkumi ilmu tentang sel-sel otak yang secara bersendirian dan berkelompok berfungsi dan berinteraksi. Sel-sel otak ini juga berinteraksi dengan saraf tunjang yang terdiri daripada saraf spina medula dan cabang- cabangnya hinggalah ke saraf periferi. Pengetahuan dan penyelidikan neurosains ini masih berkurangan di Malaysia dan perlu dipertingkatkan. Malaysia menduduki tempat terakhir dalam rangkaian negara yang hampir maju selepas Singapura, Korea Selatan, Taiwan, Afrika Selatan dan negara Amerika Selatan, dalam bidang neurosains. Hal ini disebabkan hanya sejumlah kecil sahaja saintis di Malaysia yang terlibat secara langsung dalam bidang ini. Usaha Universiti Sains Malaysia (USM) untuk meningkatkan jumlah pakar neurosains dalam bidang asas gunaan dan klinikal sedang giat dijalankan. Ilmu psikologi dan minda terdiri daripada satu bahagian fungsi kognitif. Penggunaan minda untuk mendapat maklumat daripada fungsi persekitaran belum diselidiki dengan teliti khususnya dalam konteks pemikiran rakyat kita yang berbilang kaum. Ilmu baru tentang anatomi neuro (struktur sel) yang merangkumi protein, lemak dan karbohidrat (proteomik, genomik dan neurosains berkomputer) juga perlu dirisik untuk membongkar rahsia-rahsia baru. Fisiologi neuro (tindak balas sel melalui pelbagai cara seperti peralihan caj dan pergerakan kimia neuro) dan "jiwa" (psikologi) yang mengawal tindak balas terhadap stimulus-stimulus luaran dan dalaman masih belum dikaji dengan terperinci oleh saintis Malaysia. Penggunaan biodiversiti yang wujud di Malaysia sepatutnya disepadukan ke dalam penyelidikan neurosains di peringkat asas, gunaan dan klinikal kerana terdapat ubat untuk merawat penyakit-penyakit ini yang masih tersembunyi di dalam hutan, sungai dan lautan kita. Kumpulan Penyelidikan Neurosains USM melalui Brain Sciences Network telah meningkatkan penyelidikan di peringkat nasional dan antarabangsa. Kesannya mula terlihat dengan meningkatnya penerbitan tentang neurosains di peringkat nasional dan antarabangsa dalam bidang neurosains semenjak dua tahun yang lepas.}}
 
 
== Anugerah dan Penghargaan==
* The Most Noble Order of the Crown of Thailand
* Darjah Setia Pangkuan Negeri (DSPN),Penang
* The Most Exalted Order of the White Elephant (2nd Class- Knight Commander),Thailand
* Panglima Setia Angkatan Tentera (PSAT)
* The Order of National Security Merit (2nd Class), Gugseon Medal-Korea
* The Order of replendent Banner with Plague-Republic of China
* Certificate of Appreciation Malaysian Red Cresent Society (MRCS)
* Pingat Perkhimatan PBB-CONGO
* Certificate of Appreciation - UNHCR Kuala Lumpur
 
== Ahli Persatuan dan Pertubuhan ==
* Chairman of Malaysia Broadwide Adjuster Sdn.Bhd
* Last military posting was as Chief of Defence Intelligence Staff (CDIS)
* Member of Institute of Strategic & International Studies (ISIS) since 1979
* Member of National Committee of Malaysian Red Crescent Society and Program Coordinator since 1986
* Advisor of Ex-Services Association,Kuala Lumpur
* Member of the Malaysian Branch of the Royal Asiatic Society since 1980
* Member of the Malaysian Historical Society since 2001
 
 
== Rujukan ==
{{Reflist}}
 
== Hubungan luar ==
* [http://www.akademisains.gov.my/index.php?option=com_content&task=view&id=266&Itemid=321 Akademi Sains Malaysia.]
* [http://www.neurosurgery.org/sections/directoryDetail.aspx?Section=CV&PersonId=17360 American Association of Neurological Surgeons.]
* [http://www.scopus.com/results/authorNamesList.url?sort=first-t&src=al&affilName=Universiti+sains+Malaysia&sid=V8ws3C7Eldl32fWYqxYirsj%3a330&sot=al&sdt=al&sl=94&s=AUTH--LAST--NAME%28EQUALS%28Abdullah%29%29+AND+AUTH--FIRST%28jafri%29+AND+AFFIL%28Universiti+sains+Malaysia%29&st1=Abdullah&st2=jafri&selectionPageSearch=anl&reselectAuthor=false&resultsPerPage=20&offset=1&jtp=false&currentPage=1&previousSelectionCount=0&tooManySelections=false&previousResultCount=0&authSubject=LFSC&authSubject=HLSC&authSubject=PHSC&authSubject=SOSC&exactAuthorSearch=true&showFullList=false&authorPreferredName=&origin=searchauthorfreelookup&affiliationId=&txGid=V8ws3C7Eldl32fWYqxYirsj%3a32]
[[Kategori:Kepakaran perubatan]]
 
[[id:Dokter spesialis]]
[[bg:Медицинска специалност]]
[[de:Facharzt]]
[[en:Specialty (medicine)]]
[[fr:Spécialités médicales]]
[[mk:Специјалност (медицина)]]
[[nl:Medisch specialist]]
[[simple:Medical specialty]]
[[sv:Specialisttjänstgöring]]
[[Kategori:Ahli sains| ]]
[[en:Jafri Malin Abdullah]]