Ayer Keroh: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Luckas-bot (bincang | sumb.)
k r2.7.1) (bot menambah: es:Ayer Keroh
Stress 043 (bincang | sumb.)
mengubah informasi
Baris 1:
'''Ayer Keroh''' ialah sebuah bandar yang terletak di mukim [[Bukit Katil]], [[Melaka]]. Kawasannya meliputi dari tol Ayer Keroh sehingga ke Persimpangan Tun Ghaffar Baba. Ayer Keroh bersempadan dengan [[Bukit Beruang]] dan [[Bukit Katil]]. Kawasan ini telah dibangunkan oleh kerajaan negeri Melaka dan menjadi pusat pentadbiran kerajaan negeri Melaka sekarang. Ayer Keroh terletak kira-kira 2 jam dari [[Kuala Lumpur]] dan 4 jam dari [[Johor Bahru]].
'''Ayer Keroh''' atau '''Air Keroh''' merupakan satu kawasan di mana terletaknya pusat pentadbiaran baru kerajaan [[Melaka]] iaitu terletak di [[Hang Tuah Jaya]].
 
==Pusat Pentadbiran Kerajaan Negeri==
Di sini juga terdapat tempat-tempat yang menarik boleh dikunjungi oleh seisi keluarga.
 
[[Hang Tuah Jaya]] (HTJ) merupakan kawasan pentadbiran kerajaan negeri Melaka yang terletak di kawasan Ayer Keroh. Di dalam kawasan ini terletaknya Seri Negeri, iaitu pusat pentadbiran kerajaan negeri Melaka serta Wisma Persekutuan yang menempatkan pelbagai jabatan dan agensi kerajaan negeri. Bekas bangunan Wisma Persekutuan yang terletak di Hang Tuah Mall telah digunakan oleh [[Universiti Teknikal Malaysia Melaka]] yang menempatkan Fakulti Pengurusan Teknologi dan Keusahawanan.
Hang Tuah Jaya (HTJ) merupakan kawasan pentadbiran kerajaan negeri melaka yang terletak di kawasan Ayer Keroh yang merupakan kawan perindustrian yang paling pesat di negeri melaka. Hang Tuah Jaya yang berpintu masuk melalui lebuhraya Utara -selatan (plus) melalui tol ayer keroh merupakan kawasan pentadbiran kerajaan negeri melaka yang baru. kawasan ini meliputi Bandarraya Melaka,Bandarraya Ayer Keroh,Kompleks Melaka Sentral,Hang Tuah City, Bandar Hilir, Bandar Mahkota, Bandar Muzaffar Syah, Pelabuhan Pulau Melaka, Melaka International Trade center (MITC), Lapangan Terbang antarabangsa Melaka(MIA), Kompleks Arena Sukan Melaka (Melaka International sports Arena (MISA), Melaka Media city (MMC), Universiti Multimedia Malaysia (MMU), UNIVERSITI TEKNIKAL MALAYSIA(UTEM), MELAKA RECRETIONAL COMPLEXS(MRC)-merupakan kompleks rekreasi yang terletak dikawasan ayer keroh antaranya, taman buaya,zoo melaka, taman mini asean, taman burung melaka, hutan rekreasi ayer keroh, dataran sejarah ayer keroh, taman budaya melaka dan berbagai lagi.
 
==Pendidikan==
 
Di Ayer Keroh, terdapat dua buah sekolah rendah iaitu [[Sekolah Kebangsaan Ayer Keroh]] dan [[Sekolah Kebangsaan Tun Syed Ahmad Shahabudin]] serta sebuah sekolah menengah iaitu [[Sekolah Menengah Kebangsaan Ayer Keroh]]. Semua sekolah ini dibina bagi menampung jumlah murid-murid yang terlalu ramai di kawasan Ayer Keroh. Di Ayer Keroh juga menempatkan Fakulti Kejuruteraan Mekanikal yang bertempat di Kampus Industri milik [[Universiti Teknikal Malaysia Melaka]], iaitu salah sebuah universiti awam atau IPTA. Sebuah kolej persendirian iaitu [[Kolej Yayasan Saad]] terletak berhampiran dengan kawasan tol Ayer Keroh.
 
==Kesihatan==
 
[[Poliklinik Komuniti Ayer Keroh]] milik kerajaan terletak berdekatan dengan kawasan Hang Tuah Jaya memberi perkhidmatan kesihatan kepada penduduk sekitar. Poliklinik ini menyediakan kemudahan seperti perkhidmatan X-Ray dan juga ambulans. Sebuah hospital swasta iaitu [[Hospital Pantai Ayer Keroh]] juga beroperasi di sini, menyediakan kemudahan perubatan kepada mereka yang berkemampuan.
 
==Tempat Menarik==
===Pelancongan===
 
Ayer Keroh mempunyai beberapa kawasan pelancongan yang menarik dan merupakan antara destinasi utama selain bandar Melaka yang dikunjungi pelancong-pelancong tidak kira sama ada dari dalam dan luar negara. Berikut merupakan tempat-tempat pelancongan di Ayer Keroh:
 
# [[Taman Mini Malaysia]]
# [[Taman Mini Asean]]
# [[Zoo Melaka]][[File:Pintu Gerbang Ayer Keroh.jpg|thumb|Pintu Gerbang Ayer Keroh]]
# [[Zoo Melaka]]
# [[Taman Burung Melaka]]
# [[Hutan Rekreasi Ayer Keroh]]
# [[Taman Buaya Melaka]]
# [[Dataran Sejarah]]
# [[Taman Budaya Melaka]]
# [[Muzium Orang Asli]]
Baris 17 ⟶ 28:
# [[Taman Rama-rama]]
 
Ada beberapa tempat penginapan yang menyediakan kemudahan penginapan kepada para pelancong, antaranya ialah [[Kings Hotel]] yang terletak berhadapan dengan Hospital Pantai Ayer Keroh, [[Hotel Seri Malaysia]] yang terletak berdekatan dengan Pintu Gerbang Ayer Keroh serta [[Philea Resort & Spa]] yang terletak berdekatan dengan tol Ayer Keroh.
==Pusat membeli-belah==
 
===Aktiviti===
 
[[Pusat Perdagangan Antarabangsa Melaka]] (MITC) terletak di Ayer Keroh menyediakan tempat untuk mengadakan aktiviti sama ada di peringkat negeri mahupun negara. [[Dataran Sejarah]] pula merupakan tempat untuk mereka bersantai dan bermain bola sepak. Di situ juga mempunyai jam besar yang memainkan lagu [[Dondang sayang|Dondang Sayang]] setiap jam.
 
==Pusat membeliMembeli-belah==
 
Ayer Keroh mempunyai beberapa pusat membeli-belah yang terkemuka. Antaranya ialah:
 
#[[Jusco Ayer Keroh]]
# [[ZooMydin Mall MITC Melaka]]
# [[Melaka Mall]]
 
Melaka Mall menempatkan beberapa pusat membeli-belah yang lain antaranya ialah [[Parkson]], [[Pasaraya Besar Giant|Giant]] dan panggung wayang MBO. Ia juga menempatkan pejabat Majlis Perbandaran Hang Tuah Jaya.
 
 
 
{{coord|2|16|N|102|17|E|region:MY_type:city_source:GNS-enwiki|display=title}}
# [[Jaya Jusco]]
# [[Melaka Mall]]
# [[Mydin]]
 
{{Melaka}}