Hishamuddin Rais: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Hezery99 (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 203.82.92.115 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Adikhebat
Baris 8:
 
== 20 tahun dalam buangan ==
 
-Loss Years-
Hishamuddin adalah aktivist persatuan sosialist mempunyai hubungan rapat dengan Embassy Russia. Apabila dia menghilang pada tahun 1974 dan lari meninggal Dato Seri Anwar yang di tahan bawah ISA.Dia pergi ka Russia. Kawannya Yunus Ali juga turut bersama ke Afghanistan semasa pejuang Islam Mujahiddin menentang Russia.Malah Hishamuddin pernah ka Iraq semasa pemerintahan Sadam Hussin yang pro Russia. Ini adalah 10 tahun loss years sehingga dia muncul sebagai suaka politik di Belgium kerana semasa in Kerajaan Komunis Russia telah lemah dan kalah di Afghanistan. Malah Revolusi Islam di Iran telah meledak menyebabkan Iraq berperang dengan Iran. Susulan dengan perang dengan Amerika kemudian nya.
Semasa ini perjuangan Dato Seri Anwar bergerak bersama ABIM dan Negara Islam. Disinilah Imej Islam Dato Seri di peringkat maksima.Hishamuddin jika berada di Malaysia mungkin telah memilih ABIM sebagai wadah loncatan kerana pada tahun 1989 PKM (Parti Komunis Malaya) tidak lagi aktif.
-Suaka Politik-
Isham kemudiannnya mendapat suaka politik daripada kerajaan Belgium. Dia belajar bahasa Perancis di ''University Catholic of Leuven la Neuve'', Belgium pada tahun 1984. Beliau kemudian belajar seni di [[Kolej Brixton]], [[London]] dan lulus dalam bidang filem dan video dari [[Universiti Westminster]], London pada tahun 1992. Beliau tinggal di kota London kira-kira 15 tahun.
 
==Kepulangan ke Malaysia==
 
Hisham pulang ke Malaysia pada tahun 1994 semasa rakan seperjuangan Dato Seri Anwar Ibrahim adalah orang kuat dalam kerjaan. Sekembalinya ke Malaysia dia telah ditahan dibawah Akta Keselamatan dalam Negeri (ISA) untuk kali pertama selama dua minggu sebagai syarat untuk screening keselamtan memandangkan ia mempunyai 10 tahun loss years di negeri Russia dan Negara Komunis yang lain!. Semasa dalam tahanan itulah dia mendapat idea untuk membikin filem Dari Jemapoh ke
Manchester. Sebuah filem yang penuh dengan metafora dan budaya berontak anak muda. Filem ini telah mengembara ke serata festival filem di dunia, dari Singapura hinggalah ke Rotterdam.
 
Baris 60 ⟶ 57:
== Inspirasi kepada Anak Muda ==
Dia banyak memberi penekanan terhadap penglibatan aktif anak-anak muda dalam perjuangan menuntut perubahan. {{fact}} Dia sering menyebut sebaris kata “hanya anak muda sahaja yang dapat mengubah dunia kerana dunia akhirnya kepunyaan anak-anak muda.”
 
== Hishamuddin dan Tun Razak Siapa berjasa==
Pada tahun 1974 Hishamuddin memang terkenal kerana pidato " Saudara dan Kawan kawan" dan perjuangan nya untuk mendapatkan gaji minima RM5/= sehari. Semasa itu Malaysia di bawah pimpinan Tun Razak mula bergerak kepada pebukaan estate milik rakyat FELDA (LKTP) dan FELCRA dan Pembangunan Tanaman dua kali setahun di Kedah MADA,Kelantan KADA dan Terangganu KETARA dan di Perak Seberang Perak. Projek ini peringkat awal.Rakyat belum lagi dapat menerima perubahan. Parti pembangkan mengatakan LKTP (lembanga Pemabangunan Tanah Peresekutan=FELDA) adalah Langkah Kerajaan Tipu Rakyat. Di Kedah tanama padi dua kali setahun: petani tak boleh rehat" tak kering kaki!!!". Kawasan perndustrian mula membangun kilang letroknik telah memberi peluang generasi muda berkeja di kilang kilang selain di sawah dan ladang. Mereka di gelar minah karan.Proses urbanisasi dengan pembangunan ini mebawa rakyat dari kampung ka Bandar di mana perumahan tidak dapat menampung migrasi yang meledak.Malaysia di peringkat awal menuju NIC (Newly Industrialised Countries).Langkah ini telah membawa Malaysia menjadi maju dari Negara Negara ,membangunan yang lain.
Idealisma sosialisma dan pengaruh komunis hanya tahu mendesak dan tidak dapat memahami wawasan Tun Razak. Trend demostrasi menentang Perang Vietnam di Amerika di jadikan model untuk menentang segalanya yang di lakukan kerajaan. 1974 demostrasi memuncak. Remaja dan penuntut Pusat Pengajian Tinggi yang hanya megikut emosi mengambil alih Universiti Malaya!!! Dan memanggil Naib Chancelor guru besar. Polis terpaksa bertindak mengambil alih semula Universiti atas kepentingan pelajar sendiri yang tidak nampak matlmat jangka panjang yang di sediakan untuk mereka dan negara. Hishamuddin menghilangkan diri.Meninggal siswa dan negara untuk 23 tahun.
Semasa ketiadaan nya Negara terus membangun dan infrastruktur 1990 telah capai apa yang negara maju capai sehingga 1980.Hishamuddin pada hakikatnya tidak menyumbang apa untuk negara!!! Tun Razak meninggal dunia pada tahun 1976 tetapi telah menyediakan asas pembagunan untuk negara dan bangsa khusus nya bumiputra.
==Rujukan==
{{reflist}}