Tokek: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Smim90 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Smim90 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 18:
'''Tokek''' adalah sejenis [[cicak]] yang terdapat di timur laut [[India]] dan [[Bangladesh]], seluruh [[Asia Tenggara]], [[Filipina]] hingga [[Indonesia]] dan [[New Guinea]] Barat.
 
Habitat asal cicak ini adalah di dalam [[Hutan hujan]] [[Tropika]], ia lebih sesuai hidup pada pokok-pokok tinggi dan tebing. Cicik tokek juga mudah untuk mengadaptasi suasana persekitaran kawasan perkampungan, dinding, siling rumah khususnya rumah papan kampung, serta ia aktif pada waktu malam untuk menangkap serangga sebagai makanannya. Namun berikutan kebanyakan kawasan hutan sudah terokai untuk dijadikan kawasan perbandaran, maka cicak tokek semaakin terancam dan sukar untuk mendapat habitatnya yang semulajadi menyebabkan populasi cicak ini semakin berkurangan. Pada akhirtahun 1980 hingga akhir tahun 1990, tokek mula diperkenalkan di [[Hawaii]], [[Florida]], [[Texas]], [[Belize]], dan sebahagian kepulauan [[Caribbean]], kini ia merupakan [[spesies terancam]].
 
Dalam [[bahasa Inggeris]] ia lebih dikenali sebagai '''Tokay Gecko'', juga dikenali sebagai ''Tuko'' atau ''Toko'' di [[Filipina]], Tokek di [[Malaysia]], [[Indonesia]], dan [[Jawa]]. Orang Vietnam pula memanggilnya ''tắc kè''. Cicak ini dapat dikenalpasti dari alunan vokalnya. Kebanyakan orang berasa takut pada cicak ini keraa saiz yang agak besar, kulitnya yang pelik walaupun unik serta jarinya dianggap boleh menyirat kulit orang terkena pada cakarannya. Di Filipina, kebayakkan orang menganggapnya sebagai haiwan yang dihormati kerana cicak ini memakan haiwan berbahaya seperti [[kala jengking]] dan [[lipan]].