Kandungan dihapus Kandungan ditambah
MGA73bot (bincang | sumb.)
k Fail tanpa lesen sah
Smim90 (bincang | sumb.)
Baris 288:
#[[:Fail:Zhu Lin.jpg]]
--[[Pengguna:MGA73bot|MGA73bot]] ([[Perbincangan Pengguna:MGA73bot|bincang]]) 22:20, 11 Julai 2011 (UTC)
 
== Prihatin==
Salam Didie, saye tertarik untuk mengemukakan pandangan saya bahawa [[Wikipedia:WikiProjek Dasar dan Garis Panduan]] tidak seharusnya terbuka kepada penglibatan umum, '''saya mencadangkan batasan WikiProjek ini hanya sesuai dibuka kepada penyelia atau birokrat yang sah sahaja.''' Sebagai penyelaras WikiProjek anda perlu tahu risiko jika penglibatan umum dibenarkan tanpa kawalan yang sewajarnya. Antara kesannya:
 
* Akan wujudnya dasar dan garis panduan yang berat sebelah, tak konsisten dan tak telus serta banyak kepincangan.
* Penambahan bahan karut dan dasar serta garis panduan yang tak ada kene mengena dengan Wikipedia bahasa Melayu, dan diciplak dari dasar Wikipedia versi lain sewenang-wenangnya, yang akhirnya susah untuk dipertulkan semula.
 
'''Walaupun templat panduan, templat polisi dan templat dasar membenarkan perubahan pada dasar dan garis panduan oleh penyunting-penyunting biasa tetapi itu hanya perubahan kecil yang tak mengubah maksud dasar atau garis panduan. Perubahan menyeluruh ataupun perubahan yang menyebabkan mesej, erti dan syarat yang hendak disampaikan dalam dasar dan garis panduan pula mesti melalui laman perbicangan sebelum dibuat undian/usul untuk persetujuan sejagat. Harap anda faham ini penting!!!!!.'''
 
Saya amat prihatin tentang perkara ini sekiranya anda tak setuju tentang cadangan saya ini, pastikan anda membuat suatu langkah awal untuk membenarkan hanya penyunting berdaftar yang ingin membuat permohonan sebagai penggubal dasar dan garis panduan sahaja sah untuk meneruskan hasrat mereka itu sekiranya mereka mendaftar di laman projek ini. '''Saya cadang pengguna berdaftar bukan penyelia atau birokrat yang ingin menyertai projek perlu dihadkan dan hanya yang boleh dipercayai dan berkredibiliti sahaja akan terpilih untuk diberikan tawaran meneruskan legasi projek.''' Harap maklum.--[[Pengguna:Smim90|Smim90]] ([[Perbincangan Pengguna:Smim90|bincang]]) 21:01, 12 Julai 2011 (UTC)
 
p.s. Sila lihat perbincangan arkib sebelum-sebelum ini banyak berlaku penentangan sebab sesiapa sahaja yang bukan penyelia boleh membuat dasar ini. ini tak patut berlaku!!!!!!