Nisfu Syaaban: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Smim90 (bincang | sumb.)
Kemaskini maklumat
Baris 1:
{{islam}}'''Nisfu Syaaban''' (''Nisf'' bermaksud separuh) adalah peristiwa hari ke-15 dalam bulan [[Syaaban]] tahun [[Hijrah]]. Umat [[Islam]] mempercayai yang pada malam Nisfu Syaaban, amalan akan dibawa naik oleh [[malaikatMalaikat]] untuk ditukar dengan lembaran amalan yang baru setelah setahun berlalu. Pengertian nisfuam Nisfu Syaaban amdalam [[bahasa arabArab]] bererti setengah. Nisfu Syaaban bererti setengah bulan Syaaban. Malam Nisfu Syaaban adalah malam lima-belas Syaaban iaitu siangnya empat-belas haribulan Syaaban.
 
Malam Nisfu Syaaban merupakan malam yang penuh berkat dan rahmat selepas malam [[Lailatul qadrQadar]]. Saiyidatina Aisyah r.a. meriwayatkan bahawa Nabi {{saw}} tidak tidur pada malam itu sebagaimana ygyang tersebut dalam sebuah hadis[[Hadis]] ygyangg diriwayatkan oleh Imam Al-Baihaqi r.a:
 
Rasulullah {{saw}} telah bangun pada malam (Nisfu Syaaban) dan bersembahyang dan sungguh lama sujudnya sehingga aku fikir beliau telah wafat. Apabila aku melihat demikian aku mencuit ibu jari kaki Baginda {{saw}} dan bergerak. Kemudian aku kembali dan aku dengar Baginda {{saw}} berkata dlmdalam sujudnya[[sujud]]nya, “Ya Allah aku pohonkan kemaafanMu daripada apa ygyang akan diturunkan dan aku pohonkan keredhaanMu daripada kemurkaanMu dan aku berlindung kpdMukepadaMu daripadaMu. Aku tidak dptdapat menghitung pujian terhadapMu seperti kamu memuji diriMu sendiri.”
 
Setelah Baginda {{saw}} selesai sembahyang, Baginda berkata kpdkepada Saiyidatina Aisyah r.a. “Malam ini adalan malam Nisfu syaabanSyaaban. Sesungguhnya Allah Azzawajjala telah dtgdatang kpdkepada hambanya pada malam Nisfu syaabanSyaaban dan memberi keampunan kpdkepada mereka ygyang beristighfar, memberi rahmat ke atas mereka ygyang memberi rahmat (membuat amal makhruf dan nafi munkar) dan melambatkan rahmat dan keampunan terhadap orang2orang-orang ygyang dengki.”
 
Hari nisfuNisfu sya’abanSyaaban adalah hari dimana buku catatan amalan kita selama setahun diangkat ke langit dan diganti dengan buku catatan yang baru. Catatan pertama yang akan dicatatkan dibuku yang baru akan bermula sebaik sahaja masuk waktu maghrib[[Maghrib]] (waktu senja), (15 Sya’abanSyaaban bermula pada 14 hbharibulan sya’abanSyaaban sebaik sahaja masuk maghribwaktu Solat Maghrib)
 
 
[[Nabi Muhammad s.a.w.]] menggalakkan umatnya untuk bangun malam dan berjaga serta beriktikaf sepanjang malam kerana ''tidak mahu amalan diangkat dalam keadaan tidur atau lalai''.
Baris 17 ⟶ 15:
 
==Pautan luar ==
* [http://www.pekanrabu.com/zubir/nisfusyaaban.html Amalan bidaah Nisfu Syaaban]
* [http://isiukm.blogspot.com/2010/07/muslim-di-bulan-syaaban.html Muslim Di Bulan Syaaban]
* [http://www.mymasjid.net.my/forum/display/371689/nisfu-syaaban/ Nisfu Syaaban .. ]