Serangan Norway 2011: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Luckas-bot (bincang | sumb.)
k r2.7.1) (bot mengubah: es:Atentados en Noruega de 2011
Xqbot (bincang | sumb.)
k r2.7.2) (bot menambah: mzn:حملات نروژ (۲۰۱۱); perubahan kosmetik
Baris 24:
Pengeboman Oslo ini tidak ubah seperti pengeboman di [[Baghdad]] atau di [[Oklahoma City]].
 
== Letupan Oslo ==
Laporan awal menyatakan sebagai [[bom kereta]] meletup di luar pejabat Perdana Menteri Norway [[Jens Stoltenberg]] dan lain-lain bangunan pejabat kerajaan seperti Kementerian Minyak dan Kementerian Kewangan. Ketika itu , Menteri Kewangan Norway ,[[Sigbjørn Johnsen]] sedang bercuti di [[Denmark]]. Letupan itu boleh didengar kira-kira 7 kilometer jauhnya.
 
Sepanjang jalan di kawasan itu dipenuhi kaca dan serpihan letupan. Kereta yang rosak dan kemek-kemek berada berhampiran bangunan pejabat.Api masih terus membakar di Kementerian Minyak.
 
== Nahas ==
Tujuh mayat ditemui akibat letupan Oslo itu, dengan 15 orang cedera dan 11 cedera parah. Doktor di Hospital Universiti Oslo menyatakan kakitangan hospital bertungkus-lumus merawat kecederaan otak manusia, dada dan perut.
 
Setiausaha Kerajaan Negeri Hans Kristian Amundsen menyatakan ramai orang sedang bercuti pada bulan Julai ini sempena musim panas.
 
== Kesan ke atas pengangkutan ==
Semua jalan-jalan ke kawasan pusat bandar Oslo ditutup , penduduk diarahkan pindah dan meminta mereka menjauhi bandar Oslo.Penduduk diarah mengurangkan penggunaan [[telefon bimbit]] kerana bimbang kemungkinan serangan seterusnya. Polis memeriksa pengguna jalan raya menghala ke [[Lapangan Terbang Antarabangsa Oslo]].Polis juga memeriksa kereta yang diparkir di lapangan terbang.Semua [[kereta api]] telah ditutup dan memeriksa bungkusan dan manusia yang mencurigakan.Pejabat TV2 telah dipindahkan.
 
== Tembakan di Utøya ==
 
Dua jam selepas letupan Oslo itu, , 40 kilometer di barat laut Oslo, berhampiran [[Tasik Tyrifjorden]] dan pulau Utøya dan ada perkhemahan belia di kem musim panas. Seorang pemuda telah melepaskan tembakan secara rawak terhadap belia yang menghadiri pesta minum-minum.Polis percaya kedua-dua insiden letupan dan tembakan membabi-buta itu berkaitan.
Baris 46:
 
 
== Siapa Anders Behring Breivik ==
Anders Behring Breivik (dilahirkan pada 13 Februari 1979), telah ditangkap di [[Utøya]] kerana melakukan tembakan membabi-buta dan dikaitkan dengan pengeboman Oslo.
 
Baris 55:
Anders Behring Breivik belajar di Sekolah Perdagangan Oslo . Akhbar Geng Verdens melaporkan dirinya seorang [[Kristian]], [[konservatif]], [[nasionalis]] dan ahli [[Freemason]]. Dia peminat [[Winston Churchill]] dan [[anti-Nazi]] [[Perang Dunia II]] wira Max Manus , serta ahli falsafah liberal sosial [[John Stuart Mill]].Dia seronok bermain video games seperti World of Warcraft ,Modern Warfare 2, dan buku seperti [[Machiavelli]] “The Prince” dan karya [[George Orwell]] “1984.”Maklumat itu diperolehi dari laman [[Twitter]] dan [[Facebook]] miliknya.
 
== Militan Islam turut dituding ==
Norway menghantar 550 askar dan 3 buah helikopter di utara [[Afghanistan]]. Pejabat Anti Pengganas Amerika Syarikat turut menuding kepada pengganas bawah tanah yang mungkin bertanggungjawab. Antaranya ialah kumpulan Ansar al-Jihad al-Alami, atau Penyokong Jihad Global. Pada 2004 dan 2008, pemimpin no 2 [[Al Qaeda]], iaitu [[Ayman al-Zawahri]] pernah menyasarkan Norway kerana menghantar tentera menyokong [[NATO]] di Afghanistan.
 
Namun pemimpin Islam di Norway mengutuk serangan itu. Setiausaha Majlis Islam Norway , Mehtab Afsar dengan tegas menyatakan 'Norway adalah tanah air kami, tanah air kita semua'.<ref>[http://www.nytimes.com/2011/07/23/world/europe/23oslo.html?_r=1&pagewanted=2 At Least 80 Dead in Norway Shooting]</ref>
== Reaksi ==
# [[Perdana Menteri Norway]] [[Jens Stoltenberg]] dalam sidang media di [[Oslo]] menyatakan polis akan menahan mereka yang bertanggungjawab.Tiada sesiapa yang dapat menakutkan rakyat Norway.
# Menteri Keadilan Knut Storberget mengesahkan bahawa suspek yang ditangkap di kem belia Utøya sememangnya rakyat Norway sendiri.
Baris 65:
# [[NATO]] : Ketua Setiausaha, Anders Fogh Rasmussen mengutuk perbuatan kejam keganasan di Norway itu.
 
== Rujukan ==
{{reflist}}
 
Baris 95:
[[mk:Терористички напади во Норвешка (2011)]]
[[arz:مدبحة النرويج 2011]]
[[mzn:حملات نروژ (۲۰۱۱)]]
[[nl:Aanslagen in Noorwegen 2011]]
[[ja:ノルウェー連続テロ事件]]