Agensi Kelayakan Malaysia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Che090572 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
 
Che090572 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 11:
Ahli-ahli Lembaga Akreditasi Negara (LAN) dengan rasminya dilantik pada 15 Mei 1997. Lembaga ini yang diketuai oleh seorang Pengerusi / Ketua Eksekutif dan 9 orang ahli telah merangka dasar, prosedur, standard dan pelbagai perkara lain yang berkaitan dengan kualiti kursus pengajian yang sedang dan akan ditawarkan oleh institusi pendidikan tinggi swasta.
 
==Sejarah dan Rasional Penubuhan==
deaIdea untuk menubuhkan Lembaga Akreditasi Negara (LAN) telah tercetus hasil daripada resolusi Bengkel Mengenai Penubuhan Lembaga Akreditasi Negara pada 1 Ogos 1994 yang diadakan di Hotel Merlin, Subang Jaya. Berikutan dengan itu, Mesyuarat Jemaah Menteri pada 12 Julai 1995 yang membincangkan cadangan reformasi pendidikan tinggi, antara lain, telah bersetuju untuk menubuhkan LAN manakala Mesyuarat Jemaah Menteri pada 17 April 1996 telah meluluskan secara spesifik penubuhan LAN. Seterusnya, Parlimen yang bersidang pada 8 Julai 1996 telah meluluskan Akta Lembaga Aktreditasi Negara, 1996 (Akta 556). Akta ini telah dikuatkuasakan pada 15 Mei 1997. LAN telah dirasmikan pelancarannya oleh Y.B. Dato’ Sri Najib bin Tun Abd. Razak, Menteri Pendidikan pada 3 Julai 1997 dengan berpejabat di Tingkat 14B, Menara PKNS-PJ, Petaling Jaya. Rasional penubuhan LAN adalah seperti berikut:
 
===Menjamin Kualiti Pendidikan===
Baris 27:
==Ahli LAN==
Mengikut Akta LAN 1996, Lembaga hendaklah terdiri daripada anggota yang berikut:
a) seorang Pengerusi yang hendaklah dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong, atas nasihat Menteri; b) tidak kurang daripada enam dan tidak lebih daripada sepuluh orang lain yang hendaklah dilantik oleh Menteri.
Pengerusi dan anggota Lembaga hendaklah terdiri daripada kalangan orang yang berjaya, mempunyai kedudukan, dan berpengalaman dalam bidang akademik atau daripada kalangan profesional yang mempunyai pengalaman yang releven dalam hal-hal pendidikan.
Menteri hendaklah melantik seorang Timbalan Pengerusi daripada kalangan anggota Lembaga yang hendaklah mempengerusikan mana-mana mesyuarat Lembaga semasa ketakhadiran Pengerusi dalam mesyuarat itu.
Baris 36:
Ahli-Ahli:Dato' Prof. Dr. Syed Ahmad bin Hussein, Prof. Ir. Abang Abdullah bin Abang Ali, Datuk Haji Zakaria bin Hashim, En. Davies Danavaindram, Dato' Prof. Dr. Adnan Alias, Prof. Dr. Abu Talib Othman,
Prof. Dr. Khaw Lake Tee, Prof. Zabidi Azhar Mohd. Hussin
Setiausaha:Prof. Madya Zita Hj Mohd Fahm
 
[[Kategori: Lembaga-lembaga di Malaysia]]
 
Setiausaha
 
 
Prof. Madya Zita Hj Mohd Fahm