Muzik rock: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
MerlIwBot (bincang | sumb.)
Yoyo69 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 4:
'''Rock''' ialah sejenis [[muzik popular]] yang menonjolkan [[nyanyian]] (sering dengan keharmonian vokal), [[gitar elektrik]], [[gitar bes]], serta [[rentak genap]] yang kuat. [[Alat muzik]] yang lain, seperti [[keyboard]] ([[organ (muzik)|organ]], [[piano]], [[pensintesis]], dan [[hon]] ([[saksofon]], [[trompet]], [[trombon]]) biasa juga digunakan dalam sesetengah gaya, tetapi hon tidak lagi digunakan dalam subgenre muzik rock yang lebih baru sejak [[1990-an]]. Bilangan [[genre]] rock adalah banyak, dan sempadannya ditakrifkan secara kurang tepat, dengan genre-genre yang tidak begitu berkaitan, seperti [[muzik soul]], kekadang juga dimasukkan.
 
Satu pengaruh pembentukan rock yang utama ialah ''[[rock 'n' roll]]'', sehingga kedua-dua istilah kekadang digunakan dengan saling boleh tukar. Pada awal [[1960-an]] ketika ''rock 'n' roll'' tidak menjadi fesyen lagi, permulaan [[rock British]] telah menyebabkan desakan untuk menggunakan istilah ''muzik rock''. Dengan "[[SeranganPenaklukan British]]" itu, gaya muzik yang dicergaskan semula ini tersebar kembali ke [[Amerika Syarikat]], dan menjadi fenomena kebudayaaan antarabangsa yang berpanjangan dengan [[Kesan sosial rock 'n' roll|kesan sosial]] kepada dunia. Tuntutan-tuntutan yang bersaingan telah menghargai muzik ini kerana menamatkan perang-[[perang]] dan menyebabkan keamanan dan toleransi, tetapi ada juga yang mendakwa bahawa muzik rock tidak berakhlak dan merosakkan moral, termasuk juga [[Promiskuiti|persetubuhan secara rambang]]. Rock kini telah menjadi popular di kebanyakan negara di seluruh dunia, dan telah berkembang dengan banyak gaya yang amat berbeza.
 
== Asal ==
Baris 29:
* [http://www.jerryfielden.com/essays/electromusic.htm Pengaruh Muzik Elektronik terhadap Muzik Rock, 1967-76; Keith Emerson, Jimi Hendrix]
* [http://www.purevolume.com/ Dengarlah kepada Pancaragam Rock Terdaftar]
* [http://rockofplanetearth.blogspot.com/ Muzik Dan Sejarah]
* [http://rockbaratdanmelayu.blogspot.com/ Pengaruh Rock Barat Dalam Muzik Rock Melayu
 
 
{{wikiquote|Muzik rock}}