Waktu solat: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Toknujum (bincang | sumb.)
Pembetulan jawi
Baris 7:
===[[Solat Zohor]]===
 
Waktu '''Zohor'''/'''Zuhur''' ('''ﻇﻬﺮظهر''') bermula daripada gelincir matahari dari kedudukan tengah langit hingga bayang-bayang suatu benda menyamai panjangnya. Secara umumnya, zohor bermula apabila bayang-bayang sudah cenderung ke arah barat.
 
===[[Solat Asar]]===
 
Waktu '''Asar''' ('''ﻋﺼﺮعصر''') bermula apabila sesuatu bayang objek melebihi kepanjangan sebenar sehingga matahari mula terbenam.
 
Haram menta'khirkan atau melewatkan solat asar sehingga tinggal waktu yang tidak sempat untuk dikerjakan.
Baris 17:
===[[Solat Maghrib]]===
 
Waktu '''Maghrib''' ('''ﻣﻐﺮﺏمغرب''') bermula apabila matahari terbenam (hilang bentuk bulatannya) hingga hilang cahaya kemerahan di kaki langit.
 
Bagi kawasan atau negeri yang tidak hilang cahaya tersebut (kawasan seperti kutub), maka dikira kadar panjang atau tempoh yang sama bagi kawasan atau negeri yang berhampiran yang mengalaminya.
Baris 23:
===[[Solat Isyak]]===
 
Waktu '''Isya''''/'''Isyak''' ('''ﻋﺸﺎﺀعشاء''') bermula apabila hilang cahaya merah di kaki langit hingga terbit [[fajar sadiq]]. Waktu isya adalah waktu solat yang paling lama iaitu sepanjang malam.
 
===[[Solat Subuh]]===
 
Waktu '''Subuh''' ('''ﺻﺒﺢصبح''') bermula dari naik fajar sadiq sehingga terbitnya matahari atau dikenali sebagai Syuruk.
 
==Waktu Solat Sunat==