Surah Yaasin: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aeonimitz (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Cassiopeta7 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 3:
==Pokok-pokok isi==
# Keimanan: Bukti-bukti adanya hari berbangkit; Al Quran bukanlah [[syair]]; ilmu, kekuasaan dan rahmat Allah; syurga dan sifat-sifat-Nya yang disediakan bagi orang-orang [[mukmin]]; mensucikan Allah dari sifat-sifat yang tidak layak bagi-Nya; anggota badan manusia menjadi saksi pada hari kiamat atas segala perbuatannya di dunia.
# Kisah: Kisah utusan-utusan [[Nabi Isa]] a.s dengan penduduk Anthakiyah.
# Dan lain-lain: Tidak ada faedah peringatan bagi orang-orang musyrik; Allah menciptakan segala sesuatu berpasang-pasangan; semua bintang- bintang di cakrawala berjalan pada garis edar yang telah ditetapkan Allah; ajal dan [[hari kiamat]] datangnya secara tiba- tiba; Allah menghibur hati Rasulullah SAW terhadap sikap kaum [[musyrikin]] yang menyakitkan hatinya.
 
==Tradisi==
Surah ini mempunyai kedudukan tersendiri dalam tradisi kehidupan sebagian umat [[Islam]]. Meskipun keabsahan tradisi tersebut diperdebatkan, surat yaasiin sering dibaca pada waktu-waktu tertentu seperti ketika seseorang sedang menghadapi [[sakratul maut]], malam [[JumatJumaat]], malam [[Nisfu Sya'ban]], [[tahlil]], dan lain sebagainya.
 
{{Qur'an}}