Pisang: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 60.48.226.98 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Xqbot
Baris 35:
=== Tanah ===
Pisang sesuai ditanam di tanah yang bertekstur lempung berpasir dan keadaan tanah yang peroi. Keadaan tanah pula hendaklah rata dan beralun kurang daripada 12 peratus.
=== Cara menanam ===
TANAH:pisang sesuai ditanam yang bertekstor lempung berpasir dan keadaan tanah yang peroi.Keadaan tanah pula hendaklah rata dan beralun kurang daripada 12 peratus. CARA MENANAM:Benih tanaman pisang diperoleh dengan menggunakan susur pedang.Teknik belahan dan tisu didik.Bgi sistem tanaman tunggal.Jarak tanaman pisang ada 2.5m × 2.5m dengan kepadatan 1.600 pokok.
Benih tanaman pisang diperoleh dengan menggunakan susur pedang, teknik belahan dan tisu didik. Bagi sistem tanaman tunggal, jarak tanaman pisang adalah 2.5m x 2.5m dengan kepadatan 1,600 pokok/[[hektar|ha]]. Bagi sistem tanaman selingan pula, jarak tanaman yang sesuai adalah 3m x 3m dengan kepadatan 700 sehingga 900 pokok/ha. Benih pisang kemudian ditanam dalam lubang berukuran 30sm x 30sm x 30sm bersama-sama dengan campuran baja fosfat, kapur, baja organik dan carbofuran.
PENJAGAAN:pelepar pisang yang tua dan berpenyakit perlu dicantas dari peringkat awal penanaman,cantasan ini boleh dilakukan setiap dua minggu sekali.
 
=== Penjagaan ===
Pelepah pisang yang tua dan berpenyakit perlu dicantas dari peringkat awal penanaman. Cantasan ini boleh dilakukan setiap dua minggu sekali.