Sekolah Berasrama Penuh: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Zulhelpme (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Zulhelpme (bincang | sumb.)
Baris 52:
 
10. [[Sekolah Menengah Sains Johor]] (1975)
Sehingga akhir tahun 2000, jumlah SBP telah menjangkau ke angka 39 buah dengan kapasiti murid seramai kira-kira 25,000 orang dan jumlah guru seramai kira-kira 2,500 orang. Pada tahun 2002, SM Sains Seremban mula beroperasi sebagai SBP ke 40 di premis lama Sekolah Dato’ Abdul Razak, Seremban yang berpindah ke bangunan barunya di Sungai Gadut, Seremban. Manakala 4 buah SMKA yang dinaik taraf sebagai SBP mula beroperasi. Sekolah-sekolah ini dinamakan sebagai Sekolah Berasrama Penuh Integrasi (SBPI). Konsep integrasi menggabungkan 3 aliran iaitu Aliran Sains Tulen, Aliran Sains Tulen Agama dan Aliran Sains Teknikal.
 
 
Pada tahun 2003, SMS Seri Puteri dan SMS Alam Shah ditubuhkan mengambil alih premis lama Sekolah Seri Puteri yang berpindah ke Cyberjaya dan Sekolah Sultan Alam Shah ke Putrajaya. Manakala 7 buah Sekolah Berasrama Penuh Integrasi (SBPI) mula beroperasi pada tahun 2003 1 buah SBPI mula beroperasi pada tahun 2004. Sehingga kini bilangan SBP di seluruh negara adalah 60 buah sekolah.
Sehingga akhir tahun 2000, jumlah SBP telah menjangkau ke angka 39 buah dengan kapasiti murid seramai kira-kira 25,000 orang dan jumlah guru seramai kira-kira 2,500 orang. Pada tahun 2002, SM[[Sekolah Menengah Sains Seremban]] mula beroperasi sebagai SBP ke 40 di premis lama Sekolah Dato’ Abdul Razak, Seremban yang berpindah ke bangunan barunya di Sungai Gadut, Seremban. Manakala 4 buah SMKA yang dinaik taraf sebagai SBP mula beroperasi. Sekolah-sekolah ini dinamakan sebagai Sekolah Berasrama Penuh Integrasi (SBPI). Konsep integrasi menggabungkan 3 aliran iaitu Aliran Sains Tulen, Aliran Sains Tulen Agama dan Aliran Sains Teknikal.
 
Pada tahun 2003, SMS[[Sekolah Menengah Sains Seri Puteri]] dan SMS[[Sekolah Menengah Sains Alam Shah]] ditubuhkan mengambil alih premis lama [[Sekolah Seri Puteri]] yang berpindah ke [[Cyberjaya]] dan [[Sekolah Sultan Alam Shah ke Putrajaya]]. Manakala 7 buah Sekolah Berasrama Penuh Integrasi (SBPI) mula beroperasi pada tahun 2003 1dan buahsebuah SBPI mula beroperasi pada tahun 2004. Sehingga kini bilangan SBP di seluruh negara adalah 60 buah sekolah.
 
== Falsafah SBP ==