Cara artikulasi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
KamikazeBot (bincang | sumb.)
Xqbot (bincang | sumb.)
k r2.7.2) (bot menambah: ar:صفة حرف; perubahan kosmetik
Baris 3:
Dalam bidang [[linguistik]] ([[fonetik artikulasi]]), '''cara artikulasi''' merupakan cara lidah, bibir, rahang dan lain-lain organ pertuturan dilibatkan untuk menghasilkan bunyi, khususnya [[konsonan]]. Setiap [[daerah artikulasi]] boleh dikenakan beberapa cara artikluasi yang berbeza untuk menimbulkan beberapa konsonan yang [[homorganik]].
 
== Cara individu ==
* '''[[Konsonan hentian|Letupan]]''' atau '''hentian lisan''', yang mana kedua-dua rongga mulut dan hidung mengalami ''oklusi'' (sumbatan) sepenuhnya dalam [[saluran vokal]], hingga tiadanya aliran udara. Contoh: /p, t, k/ ([[Pembunyian|tak bersuara]]) dan /b, d, g/ ([[Pembunyian|bersuara]]). Bagi konsonan bersuara, penyuarannya adalah satu-satunya bunyi yang dilakukan ketika oklusi; bagi yang tak bersuara, letupan itu bisu sepenuhnya. Bentuk dan kedudukan lidah (''daerah'' artikulasi) menentukan rongga [[resonan]] yang menentukan ciri-ciri setiap bunyi letupan yang berbeza.
 
Baris 22:
* '''[[Konsonan malaran tak geser|Malaran tak geser]]''', iaitu sedikit sekali sumbatan. Contoh: /w/ dan /r/.
 
:* '''[[Separuh vokal]]''' ialah sejenis malaran tak geser yang disebut seperti vokal tetapi lidah lebih mendekati lelangit agar bergelora sedikit arus udaranya. Dalam bahasa Inggeris, /w/ ialah separuh vokal yang bersamaan dengan vokal /u/, manakala /j/ (dieja "y") pula bersamaan dengan vokal /i/.
 
:* '''[[Konsonan sisian|Malaran tak geser sisian]]''', atau '''sisian''' sahaja, ialah sejenis malaran tak geser yang disebut dengan sisi lidah Contoh: /l/. Malaran tak geser sisian bersama konsonan ''rotik'' membentuk kelas konsonan '''[[Konsonan cecair|cecair]]'''.
 
== Rujukan ==
* {{SOWL}}
 
== Pautan luar ==
* [http://www.chass.utoronto.ca/~danhall/phonetics/sammy.html Interactive place and manner of articulation]
* [http://www.uiowa.edu/~acadtech/phonetics/ Interactive Flash website for American English, Spanish and German sounds]
 
[[Kategori:Fonetik]]
 
[[als:Artikulationsart]]
[[ar:صفة حرف]]
[[id:Cara artikulasi]]
[[be:Артыкуляцыя (фанетыка)]]